Datan visualisointi tekee analytiikasta ymmärrettävää
Hyvin toteutettu verkkosivuston analytiikka on tärkeä osa datavetoista verkkosivuston kehitystä. Ei kuitenkaan riitä, että dataa kerätään, vaan sitä pitää osata myös tulkita ja analysoida, jotta johtopäätöksiä voidaan tehdä jatkokehitystä varten. Tässä oikeanlaisella datan esitystavalla on tärkeä rooli.
Mihin tarvitaan erillistä datan visualisointityökalua?
Datan visualisoinnilla tarkoitetaan informaation esittämistä graafisessa muodossa erilaisten kaavioiden ja kuvaajien avulla. Tapoja ja keinoja siihen on monia ja aina ei ole ihan yksiselitteistä, mikä tapa milloinkin toimii parhaiten. Analytiikkatyökalut tarjoavat paljon valmiita visualisointeja erilaisten taulukoiden ja kaavioiden muodossa. Vaikka monet niistä ovat riittäviä, eivät ne välttämättä ole tarpeeksi muokattavia omiin tarpeisiin.
Googlen työkaluja käyttäneet tietävät, että 2023 käytöstä poistunut Universal Analytics tarjosi paljon valmiiksi pureskeltuja raportteja verkkosivuston kävijöistä ja kävijöiden liikkeistä sivustolla. Google Analyticsin uusin versio GA4 perustuu puolestaan enemmän siihen, että kävijä luo itse tarvitsemansa raportit. Tämä kuulostaa teoriassa hyvältä ja antaa paljon mahdollisuuksia rakentaa juuri oman yrityksen liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä raportteja. Tämä kuitenkin vaatii sen, että käyttäjän pitäisi osata käyttää työkalua luontevasti – lisäksi kuvaavien ja helposti tulkittavien raporttien luomisen pitäisi olla edes jossain määrin tuttua. Omien raporttien luominen vie myös paljon aikaa.
Mihin datan visualisointia tarvitaan?
- Monimutkaisen datan yksinkertaistaminen. Suurista määristä dataa tehdään visualisoinnilla helpommin tulkittavaa.
- Kaavojen ja trendien tunnistaminen. Visualisoinnit korostavat trendejä ja sellaisia suhteita, jotka eivät välttämättä ole helposti nähtävillä raakadatasta.
- Viestinnän tehokkuus. Visualisointi auttaa välittämään löydökset selkeästi tiimin jäsenille ja muille sidosryhmille.
- Päätöksenteon tukeminen. Datavetoiset visuaaliset esitykset auttavat tekemään harkittuja liiketoiminnallisia ja strategisia päätöksiä.
Google Looker Studio on aloittelijaystävällinen ja helppokäyttöinen työkalu
Datan visualisointiin on olemassa useita erilaisia työkaluja ja oikean työkalun valinta riippuu paljon käyttötarkoituksesta ja tarpeista. Yhteistä työkaluille on se, että ne muuttavat kerätyn raakadatan visuaaliseen muotoon ja tarjoavat näin tavan nähdä ja ymmärtää trendejä, poikkeamia, kaavoja ja oivalluksia datassa.
Google Looker Studio on yleisesti paljon käytetty työkalu datan visualisointiin ja raportointiin. Se on ilmainen ja sopii hyvin yhteen Googlen muiden tuotteiden kanssa. Siihen on helppo yhdistää sekä Google Analytics 4, Google Search Console, että Google Ads. Näiden lisäksi siihen saa kiinni valtavan määrän muita datalähteitä, jos ei suoraan, niin erilaisten kolmansien osapuolten työkalujen avulla. Looker Studio on monelle ensimmäinen valinta, jos datan visualisoinnista ei ole aiempaa kokemusta, sillä työkalu on helppokäyttöinen ja aloittelijaystävällinen. Sitä käyttääkseen ei useinkaan tarvitse olla analytiikan tai datan visualisoinnin ammattilainen.
Google Looker Studio soveltuu erityisen hyvin markkinoinnin ja verkkosivuston analytiikkaan, sillä se auttaa saamaan kokonaiskuvaa verkkosivuston käytöstä ja eri markkinointikanavien rooleista ja toimivuudesta. Raportteja on helppo muokata ja päivittää ja niiden eteenpäin jakaminen on sujuvaa.
Ota nämä huomioon datan visualisointia suunnitellessa
Valitusta työkalusta riippumatta datan visualisoinnissa ei ole kyse pelkästään erilaisten kaavioiden luomisesta. Sen avulla pyritään tuomaan lisäarvoa kerättyyn dataan ja esittämään avainkohdat ja löydökset mahdollisimman selkeästi ja tehokkaasti.
Datan visualisoinnissa onkin syytä huomioida ainakin seuraavat seikat:
- Omien tavoitteiden selkiyttäminen: Millaista tarinaa datalla halutaan kertoa? Mitä datasta halutaan saada selville ja oppia?
- Oikean datan valitseminen: On tärkeää kerätä ja käyttää sellaista dataa, mikä tukee yrityksen tavoitteita. Datan tulisi myös olla laadukasta ja ajantasaista, jotta löydöksiä ja trendejä voidaan pitää luotettavina.
- Oikean visualisointitavan valitseminen: Erilaiset kaaviot sopivat eri tarkoituksiin. Google Looker Studiossakin voi valita lukuisten erilaisten kaavioiden joukosta sopivan ja siksi on tärkeä ymmärtää, mitä oikeastaan halutaan esittää. Viivakaaviot sopivat esimerkiksi hyvin aikaan sidonnaisten trendien esittämiseen, kun taas piirakkakaavio auttaa hahmottamaan osuuksia tietyistä kokonaisuuksista. Hyvä nyrkkisääntö on, että yksinkertainen toimii yleensä parhaiten ja tarpeettoman monimutkaisia kaavioita on syytä välttää.
- Keskity selkeyteen ja yksinkertaisuuteen: Vältä sekavuutta. Liian monet päällekkäiset elementit voivat hämmentää dataa tulkitsevaa henkilöä. Korosta tärkeimpiä löydöksiä eli käytä esimerkiksi värejä ja erilaisia merkintöjä sekä kuvauksia selkeyttämään kaavioita. Pidä raportin ulkoasu johdonmukaisena ja yhtenäisenä eli käytä esimerkiksi samaa väriteemaa ja fontteja eri kaavioissa.
Kiinnostuitko datan visualisoinnista, mutta et ole varma, kuinka lähteä liikkeelle? Ole meihin yhteydessä, autamme sinua mielellämme!