Hyppää sisältöön

Esteettömyydessä ’kaikkea kaikille’ on juuri se, mikä toimii

Esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act) annettiin 17.4.2019, ja sen toimeenpaneva lainsäädäntö astui voimaan Suomessa 1.2.2023. Laajalla lakipaketilla on tehty muutoksia useaan eri lakiin, kuten digipalvelulakiin. Direktiivin tavoitteena on yhtenäistää esteettömyysvaatimuksia Euroopan unionissa ja kasvattaa esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta, lisäten siten yhteiskunnan osallistavuutta.

Kasperi Kestilä, 01.10.2024

Uusi esteettömyysdirektiivi astuu voimaan kesäkuussa 2025

Ajankohtaisen esteettömyysdirektiivin pohjana toimii saavutettavuusdirektiivi, joka koskee lähinnä julkisen sektorin verkkopalveluita ja mobiilisovelluksia. 2016 julkaistun saavutettavuusdirektiivin mukaan julkisen sektorin digitaalisten aineistojen ja palveluiden tulee olla saavutettavia eli jokaisen käytettävissä toimintarajoitteista huolimatta.

Ulkomailta palatessa yksi asia nousee aina esiin. Meillä Suomessa asiat toimivat. Olemme taitavia organisoimaan ja olemme digitalisoineet paljon asioita, jotka täytyy ulkomailla edelleen hoitaa kasvotusten. Veroasiat voi hoitaa netissä, junalippuja varten ei tarvitse kävellä asemalle, eikä missään tarvitse maksaa käteisellä – ellei niin halua. Luonnollisesti on myös paljon asioita, jotka voisimme ja jotka meidän täytyy hoitaa tulevaisuudessa vielä paremmin. Jatkossa kilpailukykymme vahvuutena tulisi olla entistä suurempi panostus siihen, että kaikki ihmiset voisivat hyötyä tuotteistamme ja palveluistamme.

28. kesäkuuta 2025 alkaen esteettömyysdirektiivi laajentaa saavutettavuusvaatimusten vaikutuspiiriä julkisten toimijoiden verkkopalveluista ja mobiilisovelluksista fyysisiin tuotteisiin sekä muihin sähköisiin palveluihin ja tuotteisiin. Lisäksi se koskee jatkossa myös yksityisiä yrityksiä pois lukien mikroyritykset*.

*mikroyrityksiksi lasketaan yritykset:

  • Joissa työskentelee alle 10 työntekijää
  • Joiden vuosittainen liikevaihto on alle kaksi miljoonaa euroa
  • Tai joiden vuosittainen taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.

Myös mikroyritysten kannattaa kuitenkin suunnata katse tulevaisuuteen, sillä muutamassa vuodessa yritys voi kasvaa näistä kriteereistä yli – ja saavutettavuuteen panostaminen on hyvä ajatus pienemmällekin yritykselle.

Jatkossa direktiivin vaikutuspiiriin kuuluvat erityisesti yksityisen sektorin toimijat. Esteettömyysdirektiivi koskee esimerkiksi seuraavia tuotteita ja palveluita:

  • Verkkokauppoja
  • Julkisia hankintoja
  • Kuluttajakäyttöisiä tietokoneiden käyttöjärjestelmiä
  • Maksupäätteitä
  • Älypuhelimia
  • Pankkiautomaatteja
  • Lippuautomaatteja
  • Lähtöselvitysautomaatteja
  • Pankkipalveluita
  • Interaktiivisia itsepalvelupäätteitä, jotka eivät ole kulkuneuvojen kiinteitä osia
  • Sähköisiä lukulaitteita
  • Tietoliikenne- ja viestintäpalveluita
  • Hätänumeroon (112) soittamista
  • Rakennettua ympäristöä

Miksi saavutettavuuteen kannattaa panostaa?

Esteettömyyteen ja saavutettavuuteen panostaminen ei ole sääntelyä, vaan yritysten ja organisaatioiden asiakaskokemuksen kehittämistä ja liiketoiminnan kasvun palvelemista. Esteettömyys ei hyödytä ainoastaan henkilöitä, joilla on toimintarajoitteita. Selkeät ja helppokäyttöiset palvelut parantavat kaikkien asiakkaiden käyttökokemusta – eli houkuttelevat ja sitouttavat asiakkaita paremmin. Esimerkiksi hyvä kontrasti verkkosivustolla auttaa lukemaan sisältöä paremmin kirkkaassa auringonvalossa, ja tekstitykset videoissa palvelevat kuulorajoitteisten lisäksi niitä, jotka katsovat videoita ilman ääntä julkisissa tiloissa. Lisäksi Suomessa on arviolta yli miljoona ihmistä, joilla on jokin toimintarajoite tai vamma. He tarvitsevat saavutettavia verkkopalveluita voidakseen esimerkiksi hankkia tietoa tai tilatakseen tuotteita ja palveluita. 

Saavutettavuustoimet parantavat brändimielikuvaa ja korostavat yritysten ja organisaatioiden yhteiskuntavastuuta. Ne, jotka ottavat kaikki käyttäjät huomioon, nähdään vastuullisina ja edistyksellisinä toimijoina. Tämä voi vahvistaa asiakasuskollisuutta ja houkutella uusia asiakkaita tai työntekijöitä, jotka arvostavat helppokäyttöisyyden lisäksi inklusiivisuutta ja tasa-arvoa.

Näin Evermadella huolehditaan esteettömyydestä ja saavutettavuudesta

Olemme Evermadella tottuneet vastaamaan erityisesti digitaalisten palveluiden esteettömyydestä ja saavutettavuudesta direktiivin vaatimalle WCAG 2.2 AA-tasolle, ja meillä on tätä varten pitkälle hiotut prosessit ja käytännöt:

1. Auditointi

Esteettömyyden ja saavutettavuuden edistäminen olemassa oleville verkkosivuille tai verkkokaupoille alkaa saavutettavuuden arvioinnilla eli auditoinnilla. Auditoinnissa hyödynnetään erilaisia työkaluja sekä asiantuntijoiden ja/tai käyttäjätestaukselle valittujen kohderyhmien manuaalista työtä.

Auditoinnin pohjalta syntyy raportti, jossa listataan verkkopalvelun havaitut saavutettavuuspuutteet ja arvioidaan puutteiden merkittävyys käyttäjille WCAG A-, AA- ja AAA-tasoihin peilaten. Arviota hyödynnetään, kun puutteiden korjauksia priorisoidaan ja toteutetaan. Lisäksi raportin pohjalta voidaan päivittää sivuston saavutettavuusselostetta.

2. Toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus

Auditoinnin jälkeen suunnittelemme yhdessä asiakkaan kanssa tarvittavat toimenpiteet saavutettavuuden parantamiseksi huomioiden molempien osapuolten resurssit ja aikataulut. Toteutamme tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset, jotta verkkopalvelu täyttää vaaditut saavutettavuuskriteerit.

3. Sisältöjen saavutettavuus

Saavutettavuuteen linkittyvät vahvasti myös verkkopalveluiden sisällöt. Järjestämme saavutettavan sisällön luomiseksi koulutuksia, joissa perehdytämme sisällöntuottajat saavutettavuusvaatimuksiin ja parhaisiin käytäntöihin. Koulutuksissa keskitytään siihen, että sisällöntuottajat osaavat luoda selkeitä ja johdonmukaisia sisältöjä, huomioida riittävän kontrastin ja fonttivalinnat sekä rakentaa tekstin oikein esim. otsikoiden hierarkian ja linkkien kuvausten osalta. Tänä päivänä saavutettavien sisältöjen luomisessa voi myös hyödyntää tekoälyä, joka usein helpottaa ja nopeuttaa prosessia.

Lopuksi

Esteettömyysdirektiivin takaraja 28.6.2025 tulee vastaan nopeasti, joten paras hetki tarttua toimeen on nyt. Oletko kiinnostunut verkkopalvelusi saavutettavuuden auditoinnista tai heräsikö sinulla kysyttävää uudesta esteettömyysdirektiivistä? Ota meihin yhteyttä, niin autamme!

Haku