Googlen generatiivinen tekoäly SGE muuttaa hakujen maailmaa
Google julkaisi aiemmin tänä vuonna uudenlaisen hakutuloksen, Search Generative Experiencen (SGE) eli Generatiivisen tekoälyn tuottaman hakutuloksen. Generatiivisen tekoälyn sanotaan parantavan tarkkuutta ja nopeutta löytää oikea ratkaisu käyttäjän hakuun. Tämä on Googlen suurimpia muutoksia hakuun lähes vuosikymmeneen, joka vaikuttaa sekä hakukoneoptimointiin, että ihmisten hakukonekäyttäytymiseen. SGE on tällä hetkellä julkaistu Pohjois-Amerikassa, Lähi-Idässä, Afrikassa ja Aasiassa, joissa se on saatavilla englannin, espanjan, korean ja indonesian kielillä.
Kuva täältä.
Miten SGE eli Googlen uusi generatiivinen tekoäly muuttaa hakutuloksia?
Google-haun ongelma on ollut se, että käyttäjät eivät aina löydä etsimäänsä tietoa ensimmäisellä kyselyllä, etenkin jos haku on pidempi lause. SGE:n tarkoitus on siis helpottaa käyttäjien tekemiä hakuja ja muuttaa sitä, miten sivustot nousevat esiin hakutulossivulla.
Hakutulossivun yläosassa tulee olemaan oma AI-generoitu hakutulos, jossa karusellimaisesti esitellään lyhennelmä kolmesta haulle relevanteimmasta sivusta. Käyttäjä voi myös keskustella haun kanssa ja pyytää tarkentavia lisätietoja, jolloin tekoäly oppii hakijasta enemmän ja pystyy tuottamaan parempia hakutuloksia. Generatiivisen tekoälyn on tarkoitus helpottaa erityisesti hakijaa, joka tekee hakuja pitkillä fraaseilla tai kysymyksillä.
Tekstitulosten lisäksi hakutulokset voivat olla videoita, kuvia, koodia tai ääntä. On ennustettu, että koska sellaisten hakujen määrät kasvavat, joissa klikkauksia ei tehdä ollenkaan, tulevat klikkausasteet ja sivustojen liikenteen määrä laskemaan. Käyttäjä siis saa tarvitsemansa tiedot jo hakutuloksesta. Featured snippetit eli haussa esiintyvät vastauslaatikot ovat nyt osittain hoitaneet tätä virkaa, mutta tekoälyn tuottamien vastausten myötä on todennäköistä, että vastauslaatikot tulevat katoamaan hakutuloksista.
Nyt, kun rapakon toisella puolella on jo päästy SGE:en käsiksi ja tehty analyysejä, on huomattu, että joillakin sivustoilla kävijämäärät ovat nousseet roimasti ja toisilla ne ovat laskeneet. Yllättävää(kö)? Suurin uhkakuva on ollut se, että suurin osa klikeistä menee suhteellisen tasaisesti tekoälyn generoimaan kolmeen karusellihakutulokseen, jonka jälkeen klikkausten prosenttimäärät putoavat dramaattisesti eivätkä muut hakutulokset saa juurikaan huomiota. Asia on varmasti ainakin osittain näin, sillä päätyyhän suurin osa klikeistä tälläkin hetkellä vain muutamaan ensimmäiseen hakutulokseen. Juuri nähin hakutuloksiin me hakukoneoptimoinnin asiantuntijat yritämme nostaa sisältöä.
Generatiivisen tekoälyn myötä hakutuloksissa näkyminen voi siis parhaimmillaan kasvattaa sivuston liikennettä, mutta huonoimmillaan liikenne voi laskea paljonkin.
Kuva täältä.
Mitä nyt pitää tehdä?
SGE ei ole vielä rantautunut meille, mutta sen on kaavailtu saapuvan Eurooppaan ensi vuoden puolella. Tällä hetkellä SGE on käytettävissä Pohjois-Amerikassa, Lähi-Idässä, Afrikassa ja Aasiassa – ehkä meidän ei tarvitse vielä huolehtia? Google on painottanut jo pitkään sisällön laatua, luotettavuutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Jos teillä ei vielä olla panostettu tarpeeksi sisällön laatuun, niin nyt viimeistään kannattaa ottaa Googlen ohjeistuksista kiinni. Sisällön päivitystä ei kannata jättää viime tinkaan! Googlelle tärkeää on edellä mainittujen lisäksi myös se, kuinka kauan käyttäjät viihtyvät sivustolla – ja mikäs saisikaan käyttäjän viettämään sivustolla aikaa paremmin, kuin laadukas ja kiinnostava sisältö.
Uuden tekoälyominaisuuden myötä sisältö ja sen laatu vaikuttavat entistä selkeämmin myös hakutuloksiin, tai ainakin SGE:en myötä asia konkretisoituu entisestään. SGE vaikuttaa erityisesti kysymysmuotoisiin hakuihin. Mielenkiinnolla odotan, onko SGE:llä vaikutusta esimerkiksi verkkokauppojen yksittäisten tuotteiden näkyvyyteen tai ostoihin. Google on kertonut SGE:n auttavan ymmärtämään kokonaiskuvaa shoppaillessa sekä nopeuttavan ja helpottavan haastavienkin ostopäätösten tekemistä.
Schema Markup on sivustoilla avainasemassa auttamassa generatiivistakin tekoälyä ymmärtämään sisältöjä. Schema Markup tai Structured Data on koodinpätkä, joka asetetaan sivuston koodiin. Se auttaa hakukoneiden algoritmeja ja nykyisiä tekoälymalleja ymmärtämään koko sivuston sisältöjä, auttaen näin niitä tuottamaan tarkempia hakutuloksia. Sisällöillä tarkoitetaan niin tekstiä, kuvia, kuin videoitakin. Hakutulokset ovat jo nykyään niin sanotusti rikkaita, eli hakutuloksia on monenlaisia. Koska SGE pystyy tuottamaan esimerkiksi kuva- ja videohakutuloksia, tulee kuvia ja videoita optimoida ja siten mahdollistaa nousua SGE:n tuottamiin tuloksiin.
Tulevaisuudessa sivustot kamppailevat pääsystä SGE-tuloksiin, eivätkä niinkään kolmeen ensimmäiseen hakutulokseen. Muutos on suuri ja tulee kulumaan aikaa, ennen kuin se on Googlen puolelta hiottu täydelliseksi – mutta jos sivuston sisällöt, hakukonenäkyvyys, sivuston rakenne tai tekninen toteutus mietityttävät jo nyt, kannattaa asiat laittaa kuntoon pikimmiten. Meidän palveluistamme löydät kattavaa osaamista sivuston suunnittelun, kehityksen ja digimarkkinoinnin saralla.