Hakukonemarkkinoinnin ABC
Suurimmalle osalle yrityksistä verkkopresenssi on elinehto. Kun olet verkossa, sinun on huomioitava hakukonemarkkinointi (SEM) eli markkinointi hakukoneissa osana markkinointistrategiaasi. Verkkosivustostasi on hyötyä vain silloin, kun kohdeyleisösi löytää tiensä sinne ja sivustosi tarjoaa yleisölle niitä sisältöjä, joita he etsivät. Kuinka tämä saavutetaan hakukonemarkkinoinnilla?
Mitä on hakukonemarkkinointi (SEM) ja miksi se on tärkeää?
Ensiksi tulee ymmärtää, mikä hakukone oikeastaan on. Hakukone on vastauskone, joka pyrkii vastaamaan ihmisten tiedonjanoon niin hyvin, kuin vain mahdollista.
Googlen hakutulokset voidaan jakaa kolmeen osaan: maksettuihin mainoksiin, orgaanisiin tuloksiin sekä rikkaisiin hakutuloksiin. Jotta nousisimme näiden erityypisten hakutulosten kärkeen, tarvitsemme hakukonemarkkinointia (search engine marketing eli SEM). Jos vielä tarkennetaan, voidaan hakukonemarkkinointi jakaa kahteen osaan: hakukoneoptimointiin (SEO) ja hakukonemainontaan (SEA). Nämä voidaan käsittää erillisinä toimenpiteinä, mutta molemmat tulisi huomioida digitaalisen markkinoinnin strategiassa, sillä ne tukevat toisiaan.
Kun asiakkaat tulevat sinun luoksesi, markkinointi helpottuu merkittävästi. Hakukonemarkkinointi onkin keino saavuttaa vahva verkkopresenssi, jonka myötä potentiaaliset asiakkaat löytävät verkkosivustosi ja palvelusi vaivattomasti – näin myyntitiimisi ei siis tarvitse kontaktoida prospekteja kylmäsoitoilla, koska houkuttelet markkinoinnilla oikeat ihmiset sivustollesi.
Kun hakukonemarkkinointia tehdään järjestelmällisesti ja pitkällä aikavälillä, se tuo liikennettä sivustollesi tarkasti kohdennetulla ja kustannustehokkaalla tavalla. Hakukonemarkkinoinnista onkin tullut olennainen osa nykyajan digimarkkinointia, ja yhä useampi organisaatio on alkanut tunnistamaan sen hyötyjä.
Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa
Hakukoneoptimointi eli SEO on työtä, jolla parannetaan sivuston sijoitusta hakukoneiden orgaanisissa ja rikkaissa hakutuloksissa relevanteilla hakutermeillä. Se muodostuu kolmesta pilarista: tekninen SEO, linkkien rakentaminen ja sisällönoptimointi – nämä voidaan nähdä myös sivuston sisäisenä (on-page) ja sivuston ulkoisena (off-page) hakukoneoptimointina.
Hakukoneoptimointi jakautuu kolmeen osaan:
- Sisältö: Kaikkein tärkein asia hakukoneoptimoinnissa on laadukas sisältö, joka vastaa haun tarkoitukseen ja on helppolukuista sekä ymmärrettävää.
- Linkit: Ulkoiset linkit toimivat suosituksina verkkosivustolle tuoden uskottavuutta ja luotettavuutta. Sisäiset linkit auttavat käyttäjien navigointia ja bottien kulkua sivustolla.
- Tekninen SEO: Teknisessä puolessa pidetään huoli siitä, että verkkosivustolla on hyvä käyttökokemus ja että se on bottien löydettävissä ja indeksoitavissa.
Miten saada sivusto näkymään Googlen hakutuloksissa?
Google ottaa huomioon satoja eri tekijöitä päättäessään, mitkä hakutulokset ovat käyttäjälle kaikkein relevanteimpia. Google vastaa seuraavista:
- Crawling eli sivujen selaus, tekninen SEO ja linkit
- Indeksointi: sisältö
- Sijoittuminen: tekninen SEO, linkit ja sisältö
Sijoittumiseen vaaditaan, että sivusto on Googlen bottien löydettävissä ja indeksoitavissa. Tähän vaikutetaan teknisellä SEOlla sekä oikeilla hakusanoilla ja sisällöllä. Sivuston luotettavuutta voidaan parantaa hyvällä käyttökokemuksella ja sisällöillä, jotka saavat linkityksiä. Kilpailukykyä ja sijoittumista voidaan vahvistaa metakuvauksilla, schemoilla sekä käyttämällä relevantteja hakusanoja oikeissa paikoissa. Nämä eivät kuitenkaan yksinään varmista, että sivusto sijoittuu hakutuloksissa korkealle.
Paranna hakukoneiden sijoitusta sisällön optimoinnilla
Olet ehkä kuullut, että sisältö on kuningas. Tämä pätee myös hakukoneoptimoinnissa: ilman laadukasta sisältöä verkkosivustosi ei sijoitu Googlen tulosten kärkeen. Hyvään sisältöön kuuluvat muun muassa asiaankuuluvat avainsanat, helppolukuisuus, kieliopin hallinta ja hyvä asettelu. Aina hyväkään sisältö ei riitä, jos kilpailu on kovaa. Silloin on tärkeää työstää myös linkkien rakentamista ja teknistä hakukoneoptimointia. Käy lukemassa johdatuksemme Googlen Core Web Vitalseihin!
Linkit voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin linkkeihin. Sisäiset linkit auttavat hakukonetta ja ihmisiä navigoimaan sivullasi, ja ulkoiset linkit rakentavat verkkosivustosi ympärille luottamusta. Tämä johtaa siihen, että hakukoneet palkitsevat sivuston paremmalla sijoituksella.
On tärkeää muistaa, että hakukonemarkkinointi ja sen osista erityisesti SEO on jatkuva prosessi, ja tulosten näkymisessä menee jonkin verran aikaa. Optimointi tarjoaa kuitenkin valtavasti etuja pitkällä aikavälillä, ja siksi siihen tulisi panostaa.
Lue lisää hakukoneoptimoinnin palveluistamme.
Hakukonemainonta pähkinänkuoressa
Hakukonemainonta (tunnetaan myös nimellä PPC eli pay-per-click) tarkoittaa hakukoneissa toteutettua maksettua mainontaa. Googlessa tämä tarkoittaa Ads-alustan käyttämistä, jossa voit mainostaa seuraavilla tavoilla:
- Maksulliset hakutulokset
- Display (bannerimainokset)
- Google Shopping
- Videomainokset
Menestyneen hakukampanjan tärkein elementti on hakuun osuva sisältö. Tämä tarkoittaa, että mainostesi ja laskeutumissivujesi on sisällettävä haun kannalta oleellista informaatiota. Mainoksen relevanssia mitataan laatupisteillä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka paljon maksat tietystä avainsanasta.
Display- ja videomainoksia näytetään Google-verkoston kumppanisivustoilla, esimerkiksi YouTubessa. Ne ovat useimmissa tapauksissa halvempia vaihtoehtoja kuin hakumainokset. Display ja YouTube toimivat parhaiten, kun tavoitteena on bränditietoisuus, mutta eivät yleensä tuota yhtä hyvin.
Kaikki mainonnan muodot tarjoavat erilaisia kohdennusvaihtoehtoja, kuten avainsanaperusteista kohdennusta, uudelleenmarkkinointia sekä kohdennusta käyttäjien kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen perusteella.
Lue lisää digimainnonnan palveluistamme.
SEA ja SEO – kuinka ne toimivat yhdessä?
Mainonta hakukoneissa tarjoaa mahdollisuuden saavuttaa tuloksia nopeammin, kuin hakukoneoptimointi. Kuitenkin mainonnan seurauksena lisääntynyt liikenne verkkosivulle tukee ja parantaa myös orgaanista näkyvyyttä, sillä suurempi kävijämäärä tarkoittaa Googlen algoritmille sivuston laadun parantumista. Sama toimii myös toisinpäin: hakukoneille optimoitu sisältö parantaa myös mainonnan laatupisteitä.
Mainonta antaa lisäksi loistavan mahdollisuuden kerätä dataa, analysoida kilpailijoiden mainontaa ja näkyvyyttä sekä lisätä yrityksesi tunnettuutta.
Kuinka Evermadella toteutetaan hakukonemarkkinointia?
Meillä digitaalinen markkinointi nähdään kokonaisuutena, jossa eri osa-alueiden tulisi olla kytkettynä yhteen. Kuten edellä mainittiin, mainonta parantaa orgaanista näkyvyyttä ja optimoitu sisältö puolestaan parantaa mainontaa. Kun hakukoneoptimointia ja digimainontaa tehdään samassa talossa, voidaan luoda saumaton ja yhtenäinen digitaalisen markkinoinnin strategia.
Growth-tiimimme tekee tiivistä yhteistyötä suunnittelijoidemme ja kehittäjiemme huomioidakseen hakukoneet projektin jokaisessa vaiheessa. Autamme myös olemassa olevien verkkosivustojen kanssa. Jos tarvitset apua potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen verkossa, laita meille viestiä – autamme mielellämme!
Kiitos digimarkkinoinnin osaajalle Sonjalle, joka kirjoitti tätä kanssani!