Hyppää sisältöön

Käyttäjien luoma sisältö kasvattaa suosiotaan hakutuloksissa

Hakukoneiden tulossivut eli SERPit ovat jatkuvasti muuttuvia maisemia, jotka esittelevät käyttäjilleen näyteikkunamaisesti tietoa käyttäjän hakukyselyn perusteella. Tyypillisellä hakukyselyllä hakutuloksissa saa näkymään niin maksetut kuin orgaanisetkin tulokset, sijoitettuna sisällön laadun sekä hakuun nähden osuvuuden mukaan. 

Elina Metsäranta, 09.10.2024

Marraskuun 2023 Core-päivityksen jälkeen Google on alkanut korostamaan foorumeiden tuloksia hakukonetulossivuillaan, esimerkiksi Redditin ja Quoran käyttäjien luomia keskusteluketjuja. Kyseisten alustojen vastaukset näkyvät, koska Google ajattelee näiden hakutuloksen vastaavan haun tarpeeseen paremmin. Aiemmin hakukonetuloksissa saattoivat dominoida sisällöt blogeista, mutta nyt siirtymä näyttää menevän kohti käyttäjien luomaa foorumisisältöä, jossa julkaisija on anonyymi. 

Redditin ja Googlen yhteistyö

Olet ehkä huomannut Googlen hakutuloksiin ilmestyneet Redditin ja muiden keskustelufoorumien vastaukset. Yleisesti ottaen sana “foorumi” viittaa internet-yhteisöön, jossa käyttäjät voivat keskustella ja jakaa ajatuksia yhteisistä mielenkiinnon kohteista. Kesksutelufoorumit kuin monet muutkin some-alustat sisältävät käyttäjien luomaa sisältöä. Tätä voi olla niin keskustelulangat kuin kuvat ja videotkin. 

Helmikuussa 2024 Google julkaisi artikkelin, jossa se kertoo Redditin ja Googlen välisestä laajennetusta yhteistyöstä. Google on alkanut myös näyttämään muidenkin keskustelufoorumien vastauksia hakutuloksissaan: Redditin lisäksi erityisesti Quoran vastaukset nousevat tuloksiin yhä enemmän. Sistrixin tekemän tutkimuksen mukaan marraskuusta 2023 lähtien UGC-alustat ovat kasvattaneet hakukonenäkyvyyttään. Ei siis sinällään ihme, että Redditin orgaaninen liikenne kasvoi vuodessa yli 200 % ja Quoran yli 130 % (search engine land).

Reddit on alusta, jossa periaatteessa voi puhua mistä vain keskustelulankojen muodossa. Monet käyttäjät etsivät sitä kautta tietoa myös päivittäisiin pulmiin. Redditin voi katsoa yhtä lailla omaksi hakukoneekseen kuin vaikka Youtuben tai Instagramin. Kuitenkin kun kyseessä on alusta, jossa voit olla kuka vain ja saada vastauksia keneltä tahansa, voiko sisältöä luonnehtia luotettavaksi? Yhtä lailla esimerkiksi YouTube koostuu käyttäjien luomasta sisällöstä mutta Youtube on Googlen omistama alusta, jossa harva piiloutuu anonymiteetin taakse. Ovatko Reddit-vastaukset sitä Googlen tarjoamaa luotettavaa sisältöä, jossa näkyy kirjoittajan kokemus, ammattitaito ja auktoriteetti?

E-E-A-T pähkinänkuoressa

E-E-A-T on Googlen oma ohjeistus siitä, millaista sisällön kannattaa olla, jotta sillä on mahdollisuus pärjätä hyvin hakukonesijoituksissa. Google on jo pidempään painottanut, että orgaanisen näkyvyyden kannalta tärkeää on erityisesti sivuston käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus sekä sisältöjen luotettavuus. Google haluaa siis varmistaa E-E-A-T-ohjeella, että orgaanisissa hakutuloksissa näkyvät sivut ovat luotettavia ja relevantteja hakuun nähden.

E-E-A-T -kirjaimet tulevat sanoista Experience, Expertise, Authoritativeness ja Trust eli suomeksi kokemus, asiantuntijuus, auktoriteetti ja luottamus. Uusin lisä kirjainyhdistelmään on Experience eli kirjoittajan oma kokemus aiheesta. Lisäys tehtiin, koska tekoälyn tuottama sisältö on kasvanut viime vuosina valtavasti ja erityisesti keskinkertainen sisältö on lisääntynyt. Sisällöissä on nyt siis näyttävä myös kirjoittajan oma kokemus aiheesta, jotta Googlen haku tulkitsee sisällön laadukkaaksi. Tästä herääkin kysymys, että miten Redditin vastaukset luokitellaan laadukkaiksi ja asiantunteviksi, kun kyseessä on anonyymi alusta. Vanha sanonta “netissä kuka vain voi olla mitä vain”, nousee jälleen vahvempana esille. 

Googlen lyhyt historia keskustelufoorumeissa

Googlelle käyttäjien luoma sisältö keskustelufoorumeilla ei ole missään nimessä uusia asia. Google Answers (2002), Google Questions and Answers (2007) ja Google Question Hub (2019) olivat kaikki yrityksiä hyödyntää käyttäjien luomaa sisältöä. Näiden foorumien lopettamisen syynä oli kuitenkin roskaposti ja valeprofiilit. Googlella ei ollut mahdollisuutta valvoa alustoja kunnolla ja ajan myötä niistä tuli käytännössä hyödyttömiä. Nykyään Redditin ja Quoran kaltaisilla alustoilla on kuitenkin ihmisiä moderoimassa keskustelua, joten Google on hyväksynyt foorumeiden roolin ja pyrkii hyödyntämään niiden sisältöä hakutuloksissaan. 

Redditin ja Quoran yhteisöt moderoivat itseään, joten voisi kuvitella, että valeprofiilit ja roskapostaukset pysyvät poissa. Tämä tekee sisällöstä laadukkaampaa ja aidompaa. Alustoilla oleva sisältö lisäksi säilyy niissä erittäin kauan, mikä mahdollistaa sen, että Google voi nostaa kyseistä sisältöä hakutuloksissaan tarpeen mukaan. Lisäksi Reddit ja Quora ovat omalla tavallaan hakukoneita, ja monet käyttäjät kääntyvätkin näiden alustojen puoleen löytääkseen vastauksia kysymyksiinsä. Kun käyttäjät siis tekevät hakukyselyn Googleen, he todennäköisesti pitävät foorumituloksia hyödyllisinä ja luotettavina.

Foorumitulosten näkyminen hakutuloksissa

Vaikka keskustelufoorumien sisällöt ovatkin jossain määrin kyseenalaisia hakutuloksia, ne ovat silti käyttäjien tuottamaa sisältöä. Google kamppailee säädelläkseen tekoälyn luomaa sisältöä hakutuloksissa ja on siksi alkanut luottaa käyttäjien luomaan sisältöön sen aitouden ja inhimillisen luonteen vuoksi. 

Käyttäjien luomia foorumituloksia voidaan näyttää hakutuloksissa usealla eri tavalla. Quoran ja Redditin ketjut voivat näkyä otsikon, lyhyen katkelman ja linkin kera tavallisina orgaanisina tekstituloksina. ’Keskustelut ja foorumit’ -karuselli tuo esiin useita ketjuja ja tarjoaa mahdollisuuden tutustua muihin keskusteluihin. Lisäksi yksittäisiä vastauksia voidaan nostaa esiin esittelykatkelmina (featured snippets), jos ne ovat erityisen relevantteja. Vaikka Quora ja Reddit eivät usein näy tietopaneeleissa (knowledge panel), voi niiden sisältö silti vaikuttaa kokonaiskuvaan. ’Ihmiset myös kysyvät’ -osiossa ne voivat tarjota vastauksia aiheeseen liittyviin kysymyksiin, ja paikallisissa hauissa ne voivat sisältää hyödyllistä paikallista tietoa.

Tämä on mielenkiintoinen ilmiö siksi, että Googlen julkaiseman generatiivisen tekoälyn on tarkoitus olla tulevaisuudessa käyttäjille helposti vastauksia antava vastauskone, jonka kanssa käydään keskustelua. Kuinka keskustelufoorumien käy tulevaisuudessa, kun vastaukset saa yhdeltä tietolähteeltä, joka on koonnut vastauksensa useista eri lähteistä? Keskusteluyhteisöt ovat kuitenkin edelleen tärkeitä käyttäjilleen, ja ne ovat kasvattaneet koko ajan suosiotaan myös markkinoinnin näkökulmasta.

Yhteisöjen merkitys digitaalisessa markkinoinnissa

Kuten todettu, hakukoneet pitävät keskutelufoorumeissa tuotettavasta sisällöstä. Foorumit ovat täynnä luonnollisia keskusteluja ja informaatiota spesifeistä aiheista. Hakukoneet tietävät, että keskustelut sisältävät erilaisia näkökulmia ja väittelyitä aiheista, joita käyttäjät hakevat usein. Foorumit hakutuloksina eroavat tavallisista blogeista, jotka ovat usein hyvin tuotettua sisältöä osana verkkosivuston SEO-strategiaa. Hakukoneet tunnistavat, että blogi on usein yhden kirjoittajan antama mielipide aiheesta, kun taas keskustelut foorumeilla koostuvat useamman ihmisen mielipiteistä, kysymyksistä ja kommenteista. 

Yksi markkinoinnin peruspilareista on mennä sinne, missä kohderyhmätkin ovat. Parhaassa tapauksessa yritykset valjastavat keskustelufoorumit osaksi markkinointistrategiaa. Nykyään käyttäjät vaikuttavat aiempaa valveutuneemmilta heihin kohdistuvasta markkinoinnista, joten foorumeita kannattaa käyttää harkiten. Aloita pikkuhiljaa ei siis jatkuvaa postailua ja vastailua. Käytä vastauksissa hakusanatutkimuksessa löydettyjä avainsanoja, keskity sisältöön, äläkä myy liian aggressiivisesti. Foorumit ovat kuitenkin hyvä mahdollisuus markkinoijalle. 

Haku