Hyppää sisältöön

Yhä useampi suuryritys valitsee WordPressin – luottamus alustaan kasvaa

WordPress on säilyttänyt asemansa pienten ja keskisuurten yritysten sisällönhallintajärjestelmänä jo vuosikymmeniä. Sitä käyttää peräti 42 % koko internetistä, kun tarkastellaan CMS-järjestelmiä kokonaisuutena. Tulokset 2024 WordPress Enterprise Survey -tutkimuksesta tuovat esiin merkittävän muutoksen: yhä useammat suuret organisaatiot luottavat WordPressiin itsenäisenä ratkaisunaan. Tämä trendi vastaa myös omia kokemuksiamme olemme puhuneet paljon WordPressin luotettavuuden ja monipuolisuuden puolesta mitä tulee suuriin, liiketoimintakriittisiin ratkaisuihin.

Antero Muranen, 11.02.2025

Mielenkiintoisimmat havainnot 2024 WordPress Enterprise Survey -tutkimuksesta:

  • 55 % suuryrityksistä luottaa nyt pelkästään WordPressiin CMS-tarpeissaan 17 % enemmän, kuin vuonna 2023.
  • 75 % suuryrityksistä on käyttänyt WordPressiä yli viisi vuotta 16 %:n kasvu vuodesta 2023 kertoo, että pitkäikäiseen alustaan luotetaan.
  • Vuonna 2024 vain 16 % käytti WordPressiä headless-ratkaisuna, mikä on laskenut 23 % vuodesta 2023. Tämä viittaa siihen, että headless-toteutuksista halutaan siirtyä pois, sillä perinteisiä WordPress-toteutuksia pidetään tehokkaampina.
  • Lähes 2/3 käyttää WordPressiä päivittäin, mikä korostaa sen keskeistä roolia sisällönhallinnassa  
  • Yli 96 % vahvisti, että heidän WordPress-sivustonsa on integroitu työkaluihin ja järjestelmiin, jotka tukevat yrityksen liiketoimintaa. Tämä kertoo WordPressin laajennettavuudesta.
  • Lähes 3/4 vastaajista arvioi yleisen ROI:n joko hyväksi tai erinomaiseksi. 
  • 3/4 kertoi olevansa tyytyväisiä alustaan ja jatkavan sen käyttöä myös tulevaisuudessa.

WordPressin käyttö ainoana sisällönhallintajärjestelmänä lisääntyy

Yksi tutkimuksen merkittävimmistä havainnoista on se, että 55 % suuryrityksistä luottaa nyt yksinomaan WordPressiin CMS-tarpeissaan. Tämä tarkoittaa 17 % kasvua viime vuoteen verrattuna ja kertoo kasvavasta luottamuksesta WordPressiin kattavana ja toimintavarmana alustana. 

Me Evermadella olemme todistaneet luottamusta alustaan monimuotoisen asiakasyhteistyömme kautta: esimerkiksi Valio, Raisio, HAMK ja Rinta-Joupin Autoliike luottavat WordPressiin.

Alusta, joka on rakennettu kestämään aikaa

Pitkäikäisyys on osoitus alustan luotettavuudesta 75 % tutkituista yrityksistä on käyttänyt WordPressiä yli viisi vuotta. 16 % kasvu vuoteen 2023 verrattuna kertoo siitä, ettei WordPress ole vain lyhytaikainen ratkaisu, vaan se kehittyy organisaatioiden mukana ja mukautuu muuttuviinkin vaatimuksiin säilyttäen kuitenkin vakautensa. WordPressin joustavuus ja sen elinvoimainen avoimen lähdekoodin yhteisö takaa, että alusta pysyy innovaatiivisena. Myös Evermadella joukko kehittäjiä osallistuu aktiivisesti WordPressin kehitykseen. 

Laajennettavuus on WordPressin suosion kulmakivi

WordPressin käyttöönotossa laajennettavuus korostuu tärkeänä tekijänä. Avoimen lähdekoodin ansiosta organisaatiot voivat mukauttaa ja laajentaa toiminnallisuuksia lisäosien, teemojen ja sovellusrajapintojen avulla sekä luoda sellaisia räätälöityjä ratkaisuja, jotka vastaavat organisaation yksilöllisiä tarpeita. WordPressin vetovoimaa lisäävät myös vahva suorituskyky, käyttäjäystävälliset käyttöliittymät sekä kustannustehokkuus.

Tutkimuksen mukaan suuryritykset arvostavat WordPressin kykyä integroitua saumattomasti kolmannen osapuolen työkaluihin, olipa kyse sitten analytiikasta, verkkokauppatyökaluista tai markkinoinnin automaatiosta. Laaja määrä lisäosia takaa, että yritykset voivat helposti skaalata ja mukauttaa digitaalisia palveluitaan. Olemme Evermadella hyödyntäneet tätä laajennettavuutta ja luoneet räätälöityjä ratkaisuja eri toimialojen asiakkaille varmistaaksemme, että heidän digitaaliset alustansa ovat muuntautumiskykyisiä. 

Olemme yhdessä esimerkiksi Rinta-Joupin Autoliikkeen kanssa laajentaneet WordPressia pitkälle: rakensimme integraatioita kahteen suuntaan yhdistämällä jatkuvasti päivittyvän CRM/ERP-järjestelmän ja ulkoisen hakukoneen varmistaen samalla, että tiedot pysyvät mahdollisimman lähellä reaaliaikaisuutta.

Ylivoimainen ROI ja pitkän aikavälin arvo

Lähes kolme neljäsosaa vastaajista arvioi WordPressin sijoitetun pääoman tuoton (ROI) joko erinomaiseksi tai hyväksi. Kyse ei ole vain alkukustannuksista, vaan WordPressin tarjoamista pitkän aikavälin säästöistä ja kasvumahdollisuuksista. Minimaaliset lisenssikustannukset yhdistettynä suureen skaalautuvuuteen ja vähäisiin teknisiin esteisiin tekevät WordPressistä kustannustehokkaan valinnan myös monimutkaisten digitaalisten ympäristöjen hallintaan. 

Asiakkaamme allekirjoittavat nämä edut ja kokevat, että WordPressin avulla voi saavuttaa digitaaliset tavoitteet tehokkaasti.

Päätöksenteon dynamiikka kehittyy

Tutkimus paljasti myös huomattavan muutoksen suurten yritysten päätöksenteossa. Vaikka IT- ja kehitysosastot ovat edelleen keskeisiä toimijoita sisällönhallintajärjestelmää valitessa, ovat markkinointitiimit kasvattaneet vaikutusvaltaansa. Tämä kuvastaa laajempaa trendiä, jossa käyttäjäkokemus, ketteryys ja kyky kasvattaa käyttäjien sitoutumista tuodaan prioriteetiksi teknisten ominaisuuksien rinnalle. 

WordPress intuitiivisella käyttöliittymällään ja monipuolisilla markkinointityökaluillaan vastaa hyvin sekä teknisiin, että markkinoinnin tarpeisiin. Evermadella teemme tiivistä yhteistyötä niin teknisten tiimien kuin markkinointitiimienkin kanssa varmistaakseemme, että WordPress-ratkaisumme täyttävät kaikkien osapuolten toiveet. Evermade Studio on suunniteltu virtaviivaistamaan markkinoijien ja sisällöntuottajien päivittäistä työtä antaen heille vapautta muokata sivuston sisältöä laajalti ilman kehittäjiä.

WordPress-sisällön personointi on nyt helppoa

Personoidun sisällön luominen on pitkään ollut saatavilla vain suurten CMS-ratkaisujen, kuten Optimizelyn (Episerver), Adobe Experience Managerin tai Umbracon kautta. Vaikka nämä järjestelmät ovat vankkoja ja skaalautuvia, ei niitä ole pidetty tarpeeksi joustavina ja intuitiivisina sisällöntuottajille, jotka haluavat toteuttaa markkinointikampanjoita ja hallita verkkosivustojaan itsenäisesti. 

Nyt Evermade GrowthStackin avulla WordPressistä voidaan tehdä sisältömarkkinointityökalu, joka tarjoaa nykyaikaisia personointi-, A/B-testaus- ja analytiikkaominaisuuksia. Sen avulla markkinoijat voivat näyttää eri yleisöille räätälöidysti eri versioita sivuistaan, viesteistään ja sisällöstään sekä analysoida dataa suoraan WordPressin hallintapaneelissa.

WordPress on suuryritysten tulevaisuuden CMS

Tutkimustulokset tekevät selväksi, ettei WordPress ole vain bloggaajien tai pienyritysten käyttöön – se pystyy vastaamaan suurimpienkin yritysten vaatimuksiin. Sen laajennettavuus, luotettavuus ja vahva ROI ovat nostaneet sen ykkösvalinnaksi organisaatioille, jotka haluavat luoda dynaamisia, skaalautuvia ja kustannustehokkaita digitaalisia ratkaisuja. Voimme odottaa WordPressin valta-aseman markkinoilla vain kasvavan.

-Riikka Pakarinen, toimitusjohtaja, Evermade

Rakennat sitten globaalia verkkokauppasivustoa, hallinnoit monikanavaista sisältöstrategiaa tai luot personoituja asiakaskokemuksia, saat WordPressistä joustavuutta ja tehokkuutta näiden toteuttamiseen. Me Evermadella hyödynnämme WordPressin vahvuuksia tarjotaksemme räätälöityjä, suorituskykyisiä ratkaisuja suurillekin organisaatioille. Mikäli WordPressin potentiaali kiinnostaa, ota meihin yhteyttä  rakennetaan yhdessä jotakin hienoa!

Haku