Miten yhden autoliikkeen liikenne soljui, kun kilpailijoiden sivustot olivat alhaalla
Aina toisinaan bitti menee solmuun ja verkkosivusto lakkaa toimimasta. Taannoin näin kävi usealle autoalan yritykselle samaan aikaan. Rinta-Joupin Autoliikkeen sivusto kuitenkin toimi täysin ongelmitta. Miten sen toiminta varmistettiin ja millaisia fiiliksiä toimintavarma sivusto tuotti?
Toimiva verkkosivusto on liiketoiminnalle välttämätöntä
Joitain kuukausia sitten lukuisten isojen autoliikkeiden sivustot olivat nurin yli 12 tuntia, todennäköisesti palveluntarjoajan tai taustajärjestelmän ongelmien johdosta. Se on pitkä aika kilpaillulla toimialalla, joka on muuttunut entistä digitaalisemmaksi – kuten konsulttiyhtiö North Patrol hiljattain kirjoitti.
Etenkin käytettyjen autojen vertailu ja niihin liittyvä kaupankäynti tapahtuu nykyään pitkälti verkossa. Autoliikkeiden markkinointi painottuu vahvasti verkkoon, ja mainoksissa luonnollisesti linkitetään liikkeen verkkosivustolle. Varsinaisen kaupankäynnin lisäksi verkko on monelle ensimmäinen paikka aloittaa vuorovaikutus myyjien kanssa, tai ihan vaan harrastaa ikkunashoppailua ja katsella huvikseen, löytyisikö uutta ajoneuvoa.
Toimivan sivuston voi siis sanoa olevan bisneskriittinen asia myös autoliikkeille. Aina välillä rapa lentää lokasuojan ohi, se on luonnonlaki näissä asioissa. Yli puolen vuorokauden katko on kuitenkin poikkeuksellisen pitkä aika.
Muiden autoliikkeiden painiessa katkon kanssa, oli asiakkaamme Rinta-Joupin Autoliikkeen sivusto käytettävissä normaaliin tapaan. Vaikutus liiketoimintaan oli välitön ja kauppa kävi.
Rinta-Joupin Autoliikkeen myyjille tuo 12 tuntia oli loistavaa aikaa tehdä kauppaa ja meidän näkökulmasta taas päivä muiden joukossa. Huolella mietityt ja tarkasti suunnitellut ratkaisut sekä taustaprosessit varmistivat, ettei sivuston toiminnassa havaittu poikkeamia.
Hyvin suunnitellut integraatiot ehkäisevät ongelmia
Autoliikkeiden sivustojen tärkein sisältö on esillä olevat myyntiartikkelit, eli erilaiset ajoneuvot. Uskallan väittää, että poikkeuksetta kaikkien autoliikkeiden sivustot hakevat ajoneuvot sekä niiden tiedot ulkopuolisesta järjestelmästä jonkinlaisen rajapinnan kautta.
Integraation rakentamiseen ja sen vikaherkkyyden varmistamiseen kannattaakin panostaa. Mitä tapahtuu, jos rajapinta ei vastaa ollenkaan tai palauttaa tyhjän listan myyntiartikkeleita? Tälläisissä tapauksissa palaute tulisi tunnistaa rikkinäiseksi ja suoritus katkaista, jotta kaikki ajoneuvot eivät poistu myynnistä. Integraation pitää pystyä myös jatkamaan edellisen epäonnistuneen ajon hetkestä, sekä jatkaa mahdollisesti keskeytynyttä ajoa – muuten riskinä on, että kaikki myyntiartikkelit eivät päivity.
Integraatioiden toimintaa tulee seurata huolellisesti
Hyvin suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu integraatio ei vielä itsessään ole tie onneen. Ajot sekä tietojen liikuttaminen toimii hyvin, kunnes ei yhtäkkiä toimikaan. Kuten sanottu, ajoittaiset ongelmatilanteet ovat lähes luonnonlaki. Siksi integraatioiden monitorointi on avainasemassa: hälyjen pitää soida, kun automaattiseksi tarkoitettua ajoa ei olekaan ajettu odotetussa aikaikkunassa, ajon aikana tapahtuu kriittinen virhe tai rajapinnan datassa havaitaan poikkeama.
Myös Rinta-Joupin Autoliikkeen sivustolla integraatioita seuraa oma työkalumme Everwatch, joka hälyttää kaikkia tarpeellisia osapuolia, kun on tarpeen. Se myös esittää integraatioiden sekä ajojen tilatiedot suoraan sivuston hallintapaneelissa.
Luota vain omassa hallussa olevaan tietoon
Kun puhutaan bisneskriittisistä myyntiartikkeleista, sivusto ei saisi koskaan sokeasti luottaa siihen, että kolmannen osapuolen järjestelmä toimii. Kaikki integraatioiden kautta tuotu tieto jota hyödynnetään sisältönä on syytä ladata paikalliseksi kopioksi sivustolle. Tällä tavoin varmistetaan, että olennainen sisältö ei katoa näkyvistä, vaikka ulkopuolisessa järjestelmässä tapahtuisikin virhe.
Autokaupan kohdalla on kaikkien etu, että myyntiartikkelit näkyvät, vaikka tietty asiakkaan katselema auto olisikin ehditty myymään integraation toimintakatkon aikana – laajasta valikoimasta löytyy kuitenkin myyjän kanssa suurella todennäköisyydellä lähes vastaava kulkupeli.
Valitse ylläpitokumppani huolella
Aivan olennainen osa bisneskriittisen sivuston toimintavarmuuden varmistamista on sivuston ylläpitokumppanin valinta. Millaisella palvelimella sivusto pyörii? Onko sen resurssit jaettu useamman asiakkaan kesken, vai ovatko kaikki resurssit vain yhden sivuston käytettävissä? Miten helposti resursseja saa skaalattua tarvittaessa ylöspäin? Tarjoaako ylläpitokumppani ainoastaan sivutilan, vai tekeekö se myös tarvittavat päivitykset? Onko heillä tiimi valmiina auttamaan missä tahansa haasteessa, joka sivuston kanssa tulee vastaan?
Iso osa asiakkaistamme luottaa ylläpitopalveluumme, Evermade Careen. Care varmistaa, ettei sivusto kilpaile resursseista muiden asiakkaidemme kanssa, että päivitykset rullaavat taustalla ja että tiimi on aina valmiina reagoimaan nopeasti eri ongelmatilanteissa.
Evermade Care -ylläpitopalvelussa asiakkaan sivuston toimivuutta mitataan ja seurataan lukuisilla mittareilla. Raja-arvojen tullessa vastaan Care-tiimi saa välittömän hälytyksen ja ryhtyy selvittämään tilannetta. Useat mittarit on säädetty hälyttämään jopa hieman ennakkoon, silloin kun mahdollinen vikatilanne on vasta muodostumassa. Usein asiakas tai loppukäyttäjä ei edes huomaa mitään poikkeamaa, sillä Care-tiimi on ratkaissut tilanteen ennen sen eskaloitumista vikatilanteeksi.
Omistautunut asiakkuustiimi varmistaa saumattoman kehityksen
Mitä suurempi merkitys sivustolla on liiketoiminnan kannalta, sitä kannattavampaa asiakkaan on tehdä ns. retainer-sopimus, jossa sama tiimi kiinnitetään palvelemaan asiakasta. Esimerkiksi Rinta-Joupin Autoliikkeelle tehdään jatkuvaa kehitystyötä retainer-mallilla, ja kehitystä on tekemässä aina samat tekijät. Retainer-mallin myötä kommunikaatiosta tulee helpompaa ja suorempaa, kun ihmiset tuntevat toisensa. Rinta-Joupin Autoliikkeellä voidaan luottaa siihen, ettei heidän tarvitse selittää liiketoimintaansa ja sen tarpeita aina alusta.
Uusien toiminnallisuuksien toteuttaminen ja muiden muutosten läpivienti nopeutuu, kun tietyt resurssit on aina käytettävissä. Myös mahdollisissa vikatilanteissa auttaa se, että asiakkuustiimi on Care-tiimin tukena ja toisin päin. Kummankin tiimin vahvuudet, nopea reagointikyky sekä toisaalta sivuston syvä tuntemus, ovat kumpikin asiakkaan saatavilla. Tiimien saumattomalla yhteistyöllä eteen tulevat vikatilanteet saadaan ratkaistua nopeasti.
Mietityttääkö, miten sivustonne luotettavaa toimintaa voitaisiin parantaa ja turvata? Ota meihin yhteyttä – teemme teknisiä auditointeja ilman velvoitetta siirtyä Evermaden ylläpitoon tai jatkuvan kehityksen malliin.