Näin suunnittelet toimivat markkinoinnin automaatiot
Markkinoinnin automaatio on monille tuttu käsite, vai onko sittenkään? Usein törmää ajatukseen siitä, että markkinoinnin automaatio on vain hieno ja trendikäs tapa lähettää ja ajastaa sähköpostiketjuja. Markkinoinnin automaatio voi kuitenkin olla paljon muutakin, kuin vain sähköpostimarkkinoinnin työkalu. Miten markkinoinnin automaatiota kannattaisi hyödyntää?
Lue myös: Mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan
Automaatio vaatii huolellista suunnittelua
Markkinoinnin automaatio on tapa automatisoida erinäisiä markkinoinnin toimenpiteitä eri työkalujen ja kanavien välillä. Automaatio mahdollista paremmin kohdistetun viestinnän organisaatiolta asiakkaille ja vähentää markkinoinnin ammattilaisten rutiininomaisten tehtävien taakkaa. Parhaimmillaan se myös tehostaa markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä ja vähentää näiden siiloutumista.
Se toimiikin loistavana työkaluna myös yrityksen sisäisissä toimenpiteissä. Se voi helpottaa viestinnän läpinäkyvyyttä, toimia muistuttajana tai luoda tehtäviä ja taskeja oikeille henkilöille.
Mitä markkinoinnin automaatio voi olla?
Yksinkertaistettuna automaatioissa luodaan sääntöjä, joiden mukaan tapahtuu tiettyjä toimenpiteitä. Kun dataa ja tunnistettavia käyttäjiä on tarpeeksi, vain luovuus on rajana siinä, mitä kaikkea automaatioilla voi tehdä.
Lue myös: Miksi markkinoinnin automaatio yleensä epäonnistuu?
Markkinoinnin automaatio nurturoi ja tukee
Markkinoinnin automaatio ei yleensä toimi kovin hyvin uusasiakashankinnassa, vaan sen tehtävä tuoda lisämyyntiä nykyisten asiakkaiden kautta, nurturoida lämpimiä liidejä tai segmentoida asiakkaita.
Markkinoinnin automaation onnistumisen ytimessä on aina huolellinen suunnittelu. Ilman strategiaa ja tavoitteita automaatio taipuu helposti vain sähköpostiketjuiksi. Asiakkaan näkökulmasta viestintä voi tällöin muuttua jopa spämmiksi. Mitä tulisi siis ottaa huomioon, kun markkinoinnin automaatioiden suunnittelussa?
- Tavoite
Haluatko tehdä lisämyyntiä, segmentoida asiakkaita vai jotakin muuta? - Asiakkaan toimenpiteet (konversio)
Mitä toimenpiteitä toivot asiakkaan tekevän – onko se osto kaupasta, tapaamisen varaaminen tai sisällön lukeminen? - Kohderyhmät
Kenelle automaatio luodaan ja miten kohderyhmät tunnistetaan? - Ostopolku
Missä vaiheessa ostopolkua asiakkaat ovat? - Kanavat
Mitä kautta tavoitat kohderyhmäsi parhaiten? - Miten kohderyhmä vakuutetaan?
Millaisia erilaisia vaiheita vakuuttamiseen siihen tarvitaan? Millaisella viestinnällä onnistut?
Sähköposti on vanha, mutta edelleen tehokas keino viestiä
Ensimmäiset massaviestit lähetettiin jo vuonna 1978, mutta yleiseksi markkinoinnin työkaluksi sähköposti tuli 1990-luvulla. Vaikka nykypäivänä on monia muitakin tapoja kommunikoida digitaalisesti omien kohderyhmiensä kanssa, on sähköposti edelleen yksi parhaiten toimivista kanavista.
Sähköpostimarkkinointi voi paikoin tuntua työläältä ja ilman kunnollista suunnitelmaa voi käydä niin, että viestit kaikuvat kuuroille korville. Hyvin tehty sähköpostimarkkinointi on kuitenkin oiva tapa luoda tulosta ja saada rahoilleen vastinetta. Muutamia esimerkkejä suhteellisen yleisistä sähköpostiautomaatioista:
- Verkkosivuvierailija on jo ostoskorissa, kun ostotapahtuma jää kesken. Hän saa hetken päästä sähköpostiviestin, joka muistuttaa häntä ostoskorin sisällöstä.
- Yritys järjestää webinaarin. Osallistumislomakkeen täyttäneille lähetetään ennen webinaaria sähköpostimuistutus siitä, että webinaari alkaa hetken päästä. Niille, jotka eivät ole osallistuneet, lähtee jälkeen päin webinaarin tallenne.
- Henkilö vierailee verkkokaupan kosmetiikkasivulla. Hän saa myöhemmin sähköpostiinsa kustomoidun kampanjan, joka sisältää alennuskoodin hänen katsomiinsa kosmetiikkatuotteisiin.
- Henkilö on yritykseen yhteydessä verkkosivuston kautta. Hänen sijaintinsa perusteella viesti lähtee suoraan oikean alueen myyntitiimin sähköpostiin, joka ehkä saa vielä asiasta muistutuksen Slackiinsa. Sisäiset prosessit virtaviivaistuvat.
Kiinnostuitko markkinoinnin automaation mahdollisuuksista tai kaipaatko apuja automaation suunnitteluun tai toteutukseen? Ota meihin yhteyttä!