Suomen elokuvasäätiö: verkkosivusto ilman evästeitä
Siirtyessäsi Suomen elokuvasäätiön verkkosivuille saatat huomata, että jotakin puuttuu. Missä on evästebanneri, joka yleensä pomppaa esiin jokaisella verkkosivulla? Uudistimme Suomen elokuvasäätiön analytiikan ja päätimme luopua evästeistä kokonaan. Lue, kuinka evästeetön seuranta otettiin käyttöön ja mitä evästeettömyys käytännössä tarkoittaa analytiikan ja digimarkkinoinnin kannalta.
Evästeiden pulma: datasta saadaan vain osa ja käyttökokemus häiriintyy
Evästeistä on keskusteltu viime aikoina paljon, kun EU:n yksityisyyttä ja datan säilytyspaikkaa painottavat säädökset ovat tiukentuneet. Koska vain pieni osa käyttäjistä hyväksyy evästeet, näkyy analytiikassa kävijädatasta vain pieni otanta. Joissakin tapauksissa datasta on menetetty jopa 80%. Kun dataa on jäljellä vain vähän, on verkkosivuston kehityksessä ja optimoinnissa vaikea keskittyä oikeisiin asioihin.
Osa yrityksistä pyrkii ratkaisemaan ongelman luomalla mahdollisimman häiritsevän evästebannerin, johon tulisi mahdollisimman paljon klikkauksia ja siten enemmän hyväksyntöjä. Tällaiset evästebannerit kuitenkin vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen eivätkä kuitenkaan takaa sitä, että kaikki käyttäjät antaisivat luvan datan keräämiseen. Kaikilla meillä on varmasti kokemusta evästebannereista, jotka pahimmillaan estävät kokonaan sivustolla navigoimisen, ennen kuin bannerin saa klikattua piiloon. Tietosuojavaltuutetun mukaan evästeistä kieltäytymisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa – tai ainakin yhtä helppoa, kuin niiden hyväksyminen – mutta kaikilla verkkosivustoilla tämä ei valitettavasti toteudu.
Evästeet aiheuttavat siis päänvaivaa yrityksille, jotka pyrkivät parantamaan verkkosivustojaan, mutta myös käyttäjille, joiden käyttökokemusta häiritään evästebannereilla. Harva kuitenkaan pysähtyy pohtimaan, tarvitaanko evästeitä todella jokaisella verkkosivustolla. Ilman evästeitäkin voi kerätä dataa, joka monessa tapauksessa riittää mainiosti sivuston kehittämiseen ja optimointiin.
Suomen elokuvasäätiö uudisti analytiikkansa ja siirtyi evästeettömään seurantaan
Suomen elokuvasäätiö on ollut asiakkaamme vuodesta 2022, jolloin uudistimme ses.fi-verkkopalvelun. Vastasimme uuden palvelun konseptoinnista, käyttöliittymäsuunnittelusta, visuaalisesta suunnittelusta, toteutuksesta ja laadunvarmistuksesta. Uudistusprojektin tavoitteena oli ammattimainen ja helppokäyttöinen palvelu, jossa kaikki informaatio olisi helposti käyttäjän löydettävissä ja joka vahvistaisi elokuvasäätiön imagoa luotettavana asiantuntijana. Projekti oli onnistunut ja sivusto keräsi paljon hyvää palautetta. Pian uudistuksen jälkeen Google kuitenkin ilmoitti, että Universal Analytics poistuu käytöstä. Universal Analytics on ollut monelle luottotyökalu, ja sen poistuminen loi myös Suomen elokuvasäätiölle tarpeen uudistaa analytiikka perinpohjaisesti.
Suomen elokuvasäätiö päätti siirtyä anonyymiin seurantaan ja ottaa käyttöönsä Piwik PRO -analytiikkatyökalun. Piwik PRO valikoitui uudeksi työkaluksi selkeäkäyttöisyytensä ja monipuolisten raportointiominaisuuksiensa vuoksi. Piwik PROn käyttökokemus muistuttaa yllättävän paljon Googlen Universal Analyticisia, joten siirtymä Googlesta Piwikiin on yleensä melko kivuton. Piwik PRO:n valintaan vaikutti myös rajallinen budjetti – Piwikin ilmaisen Core-version hittimäärät riittävät Suomen elokuvasäätiön sivuston tarpeisiin hyvin.
Anonyymin seurannan käyttöönotto on tarkoittanut sitä, että Suomen elokuvasäätiö on pystynyt luopumaan evästebannerista kokonaan. Ses.fi -sivusto kerää anonyymin analytiikan avulla vain sivuston käyttödataa, eli datassa ei ole mukana yksittäisiä käyttäjiä tunnistavia tai henkilöiviä tietoja.
Mitä mahdollisuuksia anonyymi seuranta tarjoaa?
Anonyymin seurannan avulla saamme käsiimme seuraavaa dataa:
- Liikenteen lähteet
- Sivulataukset
- Tapahtumat (custom events)
- Konversiot
- Heatmapit klikkauksista
Anonyymilla seurannalla saamme siis selville, mistä liikenne tulee sivustolle ja kuinka sivuilta navigoidaan toisille sivuille. Näemme, kuinka paljon mitäkin konversiota tapahtuu ja mitä elementtejä sivustolla nähdään ja klikataan. Nämä tiedot riittävät varsin hyvin kertomaan, kuinka sivusto toimii ja miten sitä kannattaa kehittää eteenpäin. Ja paras asia on tietysti se, että kun evästebanneri on poissa, parantuu sivuston käyttökokemus merkittävästi.
Uskomme, että moni voi saada anonyymista datasta tarpeeksi tietoa palvelun kehittämiseen. Hyvä kokki tekee hyvää ruokaa perusaineksistakin, ja mielestämme sama pätee analytiikkaan. Monessa yrityksessä evästeiden avulla kerätystä kävijädatasta suurin osa jää analysoimatta ja käyttämättä. Kävijädatan kerääminen ei siis ole mikään tae siitä, että dataa osattaisiin todella hyödyntää verkkopalvelun kehittämiseen.
Evästeitä tarvitaan tietysti edelleen, mikäli halutaan kerätä tarkempaa markkinointidataa eli tietoja, joiden avulla käyttäjiä voidaan profiloida ja jakaa erilaisiin käyttäjäryhmiin. Meistä olisi kuitenkin hienoa nähdä, että yrityksissä pohdittaisiin tarkemmin tarvetta evästeille. Joskus voi nimittäin olla, että evästeetön data riittää.
Kyllästyttääkö evästeralli? Ota meihin yhteyttä, niin etsitään yhdessä sinulle sopivaa analytiikkaratkaisu – evästeillä tai ilman.
Katso myös webinaarimme, jossa CTO:mme Jaakko ja senior-analyytikkomme Tatu kertovat evästeettömästä seurannasta!