Hyppää sisältöön

Vaihtoehdot Google Analyticsille: Matomo ja Piwik PRO

Google Analytics on pitkään ollut analytiikkatyökaluista ylivoimaisesti suosituin. Nyt sen käyttö EU:n alueella on kuitenkin alkanut herättää paljon huolta, kun rajoitukset henkilötietojen käytön osalta ovat tiukentuneet. Tietosuojaviranomaiset ovat antaneet lausuntonsa Google Analyticsia vastaan ja työkalun perusversion käyttö on julistettu laittomaksi jo Ranskassa, Alankomaissa, Tanskassa, Itävallassa ja Italiassa, minkä johdosta monet tutkivat vaihtoehtoja Google Analyticsille.

By Evermade, 01.11.2022

Jatkuvien tietosuojakohujen ja tiukentuvien henkilötietolakien vuoksi monet etsivät  tietosuojan osalta nyt luotettavampia vaihtoehtoja Google Analyticsille. Analytiikkatyökaluja on useita, mutta erityistä suosiota viime vuosina ovat saavuttaneet Matomo ja Piwik PRO. Tässä blogissa opastamme sinut näiden työkalujen maailmaan ja tarkastelemme, millaiset vaihtoehdot Google Analyticsille ne tarjoavat ja miten työkalut vertautuvat keskenään.

Photo by Sergey Zolkin on Unsplash

Matomo: avoimen lähdekoodin analytiikkatyökalu, joka takaa täydellisen tietosuojan

Matomo on suunniteltu avoimen lähdekoodin vaihtoehdoksi Google Analyticsille. Se on tällä hetkellä käytössä noin miljoonalla sivustolla 190 eri maassa. 

Työkalun suurimpia lupauksia on tietosuoja ja sataprosenttinen datan omistaminen. Siinä missä Google Analytics käyttää dataasi parantaakseen Google-mainontaa, Matomo takaa, ettei dataa käytetä markkinointitarkoituksiin. Vaikka valitsisit Matomo Cloudin, jonka palvelimet sijaitsevat Saksassa, omistat oman datasi täysin. Yhtiö lupaakin, ettei datasi vuoda koskaan kolmansille osapuolille. 

Cloud vs. on-premise

Matomo tarjoaa käytännössä kaksi eri ratkaisua: pilvipalveluratkaisun (Cloud) jossa Matomo huolehtii palvelusi pyörittämisestä omilla palvelimillaan sekä on-premise -ratkaisun, jossa hostauksen hoitaa asiakas itse. 

On-premise on ratkaisu niille, jotka haluavat datan suhteen täyden kontrollin. Sen asentaminen ei ole aivan yksinkertaista ja vaatii jonkin verran teknistä osaamista. Syitä valita on-premise on kuitenkin useita: ratkaisu on ilmainen ja käyttäjä saa päättää, mille palvelimelle dataa kerätään. Palvelu on kustomoitavissa ja skaalautuva, sillä datan määrää rajoittaa ainoastaan palvelimen kapasiteetti.  

Cloud-ratkaisussa palvelua ylläpidetään Matomon palvelimilla, jolloin kuukausihinta määräytyy sivuston liikenteen mukaan. Matomolta löytyy kätevä laskuri, jossa voi tarkastella, paljonko palvelu maksaisi omalla sivustolla. Cloudin etuna on se, että puolestasi hoidetaan käytännössä kaikki: päivitykset ovat automaattisia ja yrityksen tukitiimi auttaa sinua tarvittaessa. Cloudin asennus sivustolle on helppoa ja toimii hyvin samankaltaisesti, kuin Google Analyticsin asentaminen. 

Matomo Cloud sopii lähes kenelle tahansa (toki budjetista riippuen). On-premise on valinta teknisemmälle ihmiselle, joka haluaa pyörittää palvelua omilla palvelimillaan ja saada mahdollisimman joustavan ja kustomoitavan työkalun. Matomolla on hyvä taulukko näiden kahden vaihtoehdon eroista. 

Matomo lupaa monipuoliset työkalut digimarkkinointiin

Työkalun perusversio käyttää evästeitä, mutta tarjolla on myös mahdollisuus evästeettömään seurantaan. Evästeettömässä seurannassa käyttäjistä kerättävä data on anonyymia. Matomossa on konfiguroitava hallintapaneeli, jota pystyy mukauttamaan käyttäjän tarpeisiin, jotta kaikki data olisi yhdessä paikassa. Aivan kuten Google Analytics, työkalu näyttää, mistä käyttäjät tulevat ja kuinka he löysivät sivuston. 

Alusta tarjoaa myös hakukoneoptimoinnin seurantaa, A/B-testausta ja heatmap-työkalun, jolla voi tarkastella sivuston käyttöä yksityiskohtaisesti. Vaikka heatmap puuttuu Googlen valikoimasta, vie Google mielestämme voiton muiden työkalujen suhteen. Googlella esimerkiksi A/B-testaus tapahtuu kätevästi Google Optimizella – joka on helppo kytkeä myös analytiikkaan. Huomaa kuitenkin, että Google ilmoitti juuri lopettavansa Optimize-palvelun syyskuun jälkeen

Piwik PRO: Matomoa kalliimpi, mutta myös hieman kehittyneempi

Matomolla ja Piwik PRO:lla on pitkä yhteinen historia: nykyinen Matomo oli ennen nimeltään Piwik. Piwik PRO haarautui omaksi tuotteekseen ja yrityksekseen vuonna 2016.  

Piwik PRO on suunniteltu enterprise-käyttöön ja on siksi hieman kalliimpi, mutta samalla astetta kehittyneempi ja laadukkaampi. Piwik PRO tarjoaa enemmän mm. sivustoja, custom dimensioita ja segmenttejä. Matomosta poiketen Piwik Pro tarjoaa myös calculated metricsejä eli mahdollisuuden luoda metriikoita, jotka kuvastavat parhaiten juuri sinun sivustosi liikennettä. Myös raporttien latausnopeus on Piwik PRO:lla hieman parempi. Piwik PRO tarjoaa lisäksi käyttäjälleen valmiin evästebannerin, mikä voi olla kiva lisä, sillä erillistä lisäosaa evästeille ei tällöin tarvita. Yhteisen historian vuoksi nämä analytiikkatyökalut eivät kuitenkaan eroa toisistaan merkittävästi – suurimmat erot syntyvät selvästi näiden kahden sekä Google Analyticsin välille.

Matomo ja Piwik PRO vs. Google Analytics 4

Jos olet lukenut aiempia blogejamme, tiedät ehkä, että me emme enää suosittele Google Analyticsin perusversion käyttöä henkilötietolakien kiristymisen vuoksi. Siksi olemme luoneet ratkaisun, jolla dataa on mahdollista kerätä Google Analyticsiin täysin anonyymisti, ilman vaatimusta evästeiden hyväksymiseen. Voit lukea anonyymistä palvelinpohjaisesta seurannasta lisää blogistamme

Google Analytics, Matomo ja Piwik PRO  tarjoavat kaikki mahdollisuuden evästeettömään seurantaan. Matomolla ja Piwikillä on tähän omat keinonsa, kun Google Analyticsin kohdalla se tapahtuu siirtämällä seuranta palvelimille. Muista kuitenkin, että tarvitset edelleen evästeitä, mikäli haluat käyttöösi myös kaiken markkinointidatan. Suurin ero Matomon, Piwik PRO:n ja Googlen välillä siitä siitä, mihin dataa kerätään: kun haluat käyttäjädatasi pysyvän visusti EU:n sisällä – ehkä vain omassa organisaatiossasi – kannattaa miettiä vaihtoehtoa Google Analyticsille. Googlen palvelimet sijaitsevat Yhdysvalloissa, mistä koko tietosuojaongelma syntyykin.  

Google Analytics on ilmainen, mutta haasteena on tosiaan GDPR. Jos haluat toteuttaa seurantaa ilmaiseksi ja samalla eettisesti, valitse vaihtoehdoksi Google Analyticsille joko Piwik PROn ilmaisversio (jonka rajana on 500t hittiä/kk) tai budjetin salliessa voi Matomon Cloud-versio olla hyvä ratkaisu. 

Kaikki kolme työkalua tarjoavat käyttöösi myös erittäin kattavat dashboardit, mutta moni on sitä mieltä, että Google taitaa datan visualisoinnin hieman muita paremmin. Yksi eroavuus syntyy myös lukujen tarkkuudesta: Google Analytics 4 turvautuu tällä hetkellä paljon koneoppimiseen ja mallintamiseen eikä aina raportoi täysin tarkkoja lukuja, toisin kuin Matomo ja Piwik PRO. Eksakteihin lukuihin pääsee toki käsiksi BigQueryn kautta, mutta tämä vaatii hieman vaivannäköä.  

 

Kuinka tärkeää eettisyys on sinun organisaatiollesi?

Google Analyticsin noustessa maailman suosituimmaksi analytiikan työkaluksi ihmiset ovat tottuneet siihen, että analytiikka on ilmaista. Jos keräät dataa ilmaiseksi, maksat kuitenkin eettisyydellä. Jos haluat alkaa tehdä analytiikkaa vastuullisemmin ja välttää huolet tietosuojalakien rikkomisesta, on analytiikkaan pakko alkaa sijoittamaan.

Kulttuuri on pikkuhiljaa alkanut muuttua vastuullisempaan suuntaan myös analytiikan osalta ja yhä useampi organisaatio haluaa panostaa parempaan tietosuojaan. Uskomme, että vaihtoehdot Google Analyticsille, kuten Matomo, Piwik PRO ja erilaiset palvelinpohjaiset ratkaisut tulevat tästä syystä kasvattamaan suosiotaan lähitulevaisuudessa. Vastuullisuuden ei tarvitse olla organisaatiollesi vain kuluerä, vaan se voi olla myös markkinointivaltti: kun kerrot suhtautuvasi tietosuojaan vakavasti, luottavat käyttäjät todennäköisesti enemmän myös tarjoamaasi palveluun. 

Valitse työkalu strategiasi perusteella

Oikean työkalun valitseminen on hankalaa, jos analytiikan tai koko digimarkkinoinnin strategia on epäselvä. Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta ei ole epätavallista, että työkalu valitaan tuntematta täysin omia tarpeita. Kannattaa myös kysyä, kuinka paljon ihmisilläsi – siis myös muilla kuin analyytikoilla – on aikaa ja kunnianhimoa datan analysointiin ja tulkintaan. Jos halua panostaa analytiikkaan on vain vähän, on turha hankkia kaikkein kalleinta ja monipuolisinta työkalua. Hyvä työkalu on sellainen, joka skaalautuu yrityksesi tarpeiden mukana. Analytiikkatyökalun vaihtaminen tiheään ei ole kestävä ratkaisu eikä myöskään kahden työkalun käyttäminen rinnakkain ole järkevää, koska eri alustojen luvut eivät ole suoraan verrattavissa.

Ei sinänsä ole mitään järkevää syytä valita Googlea Matomon tai Piwikin yli vain siksi, että se on alustoista suosituin. Vertailessa eroja näiden työkalujen välillä Analyticsin ominaisuudet eivät eroa Matomosta ja Piwik:stä kovin merkittävästi eli ne tarjoavat ominaisuuksiltaan kyllä kilpailukykyisin vaihtoehdon Google Analyticsille. Nykymaailmassa kaikkea saadaan kyllä mitattua ja siksi uskommekin, että jokaiselle organisaatiolle on olemassa sopiva analytiikkaratkaisu. Tärkeintä on pitkäjänteisyys datan mittaamisessa, sillä datan hyöty tulee verrattavuudesta. Tehtiinpä seurantaa evästeillä tai evästeettömästi ja millä työkalulla tahansa, olennaisinta on, että datasta osataan ottaa kaikki hyöty irti ja kerätty data johtaa konkreettisiin muutoksiin. 

Pohditko, mikä analytiikkatyökalu sopii tarpeisiisi? Ota meihin yhteyttä, niin analytiikkatiimimme auttaa sinua mielellään!

Haku