WooCommerce vs. Shopify
WooCommerce ja Shopify ovat ykkösvalintojamme verkkokaupojen rakentamiseen. Alustoilla on paljon yhteistä, mutta niillä on myös merkittäviä eroja. Tässä blogikirjoituksessa vertailen WooCommercen ja Shopifyn ominaisuuksia ja autan sinua tekemään oikean valinnan verkkokauppa-alustan suhteen.
Lisäosa vs. pilvipalvelu
WooCommerce on WordPress-sisällönhallintajärjestelmän lisäosa. Sen on rakentanut Automattic, WordPressia eteenpäin kehittävä yritys. Shopify on taas tilauspohjainen pilvipalvelu.
Google-hakujen perusteella Shopify johtaa lähes kaksinkertaisella hakumäärällä WooCommerceen verrattuna. Kiinnostus Shopifyta kohtaan on myös kasvanut valtavasti Covid-pandemian jälkeen.
Verrattaessa markkinaosuuksia ottaa Shopify jälleen johtavan aseman. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Shopifyn markkinaosuus verkkokauppa-alustoista on 25 prosenttia ja WooCommercen 18 prosenttia.
Mutta koska markkinaosuus ei kerro tarpeeksi alustojen todellisista eroista, sukellan seuraavaksi yksityiskohtiin.
Avoimen lähdekoodin alusta vs. SaaS
Keskeinen ero alustojen välillä on lisensointi. WooCommerce on avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, eikä sillä ole lisenssikuluja. Shopify taas on suljetun lähdekoodin pilvipalvelu, joka toimii kuukausitilauksella.
Tämä ei tarkoita, että WooCommerce olisi täysin ilmainen – mutta se tarjoaa joustavuutta (ja samalla myös monimutkaisuutta) esimerkiksi hostauksen suhteen. WooCommercen käyttäminen edellyttää palvelinten pystyttämistä sekä päivityksistä ja turvallisuudesta huolehtimista. Tarjoamme tätä palveluna kaikille rakentamillemme verkkokaupoille.
Shopify huolehtii oman ohjelmistonsa ja tietoturvansa ylläpidosta. Shopify ottaa myös osan verkkokauppatuloistasi, ellet sitten ota käyttöösi Shopifyn omaa maksutapaa. Osuus voi olla enintään 3 % maksuista. Muista myös, että hinnoittelussa voi tapahtua tulevaisuudessa mitä tahansa, eikä Shopifyn tilaajilla ole siihen oikeastaan mitään sanottavaa.
Molemmille alustoille on saatavilla lukuisia lisäosia ja laajennuksia, jotka ovat usein maksullisia. Vaikka WooCommerce on pohjimmiltaan ilmainen, on monilla sen lisäosilla oma tilausmaksunsa. Lisäosien lisääminen Shopifyyn tai WooCommerceen voikin nostaa verkkokaupan kustannuksia merkittävästi. Laajennusten tarve riippuu täysin siitä, millaisia ominaisuuksia haluat verkkookauppaasi, joten selkeiden kustannusvertailujen tekeminen on mahdotonta.
Verkkokaupan ominaisuudet
Verrkkokauppa-alustaa valittaessa on keskeistä kartoittaa ensin oman verkkokaupan tarpeet. Shopifyn ja WooCommercen kilpailu on melko tasaista: molemmat alustat tukevat hyvin verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia, joko täysin valmiina tai tarjoamalla mahdollisuuden lisäosien asentamiseen.
Kustomointi
Verkkokaupan joustavuus ja muokattavuus muodostavat suurimmat erot Shopifyn ja WooCommercen välille.
Avoimen lähdekoodin ohjelmistona WooCommerce on erittäin joustava. WooCommercen valitsemalla hallitset täysin kauppasi ulkoasua ja voit laajentaa kaupan toimintoja lähes ilman rajoituksia. Kuten kaikki tiedämme, vapaus tarkoittaa myös vastuuta – mutta järkevästi rakennettuna WooCommerce sopii erinomaisesti moniin erilaisiin tarpeisiin.
Shopify tukee mukautettuja ulkoasuja ja omaa tehokkaan APIn, mutta se ei mahdollista omaa koodia. Tämä tarkoittaa, että Shopify-verkkokaupan mukauttamiselle on rajoituksia. Voit integroida kauppasi ERP-järjestelmääsi API:n kautta, mutta et voi rakentaa kassaprosessia itse.
Molemmat alustat tukevat kolmannen osapuolen lisäosia, jotka voidaan asentaa laajentamaan verkkokaupan toimintoja. Molemmilla alustoilla on myös hyvä ekosysteemi. Kun olemme valinneet verkkokauppa-alustaa, on olemassa olevien lisäosien saatavuus usein ollut ratkaiseva tekijä.
Suunnittelun näkökulmasta molemmat alustat tarjoavat mahdollisuuden muokata kaupan ulkoasua täysin. Sekä Shopify että WooCommerce tukevat kolmannen osapuolen teemoja. Me emme kuitenkaan näitä käytä – asiakkaamme brändi on meille tärkeä, ja rakentamissamme verkkokaupoissa on aina kullekin asiakkaalle täysin räätälöity ulkoasu. Onneksi sekä Shopify että WooCommerce sallivat tämän.
Koska WooCommerce on WordPressin lisäosa, voi sen integroida saumattomasti WordPress-verkkosivustoon. Jos tiivis integraatio ja sisällön ristikkäiskäyttö on sinulle tärkeää, on WooCommerce on paljon Shopifya parempi ratkaisu. Tämä on usein muodostunut ratkaisevaksi tekijäksi projekteissamme.
Helppokäyttöisyys
Shopifyn hallintapaneeli on erittäin yksinkertainen, eikä siinä ole monia mukautusvaihtoehtoja. Sitä pidetään yleensä helpompana käyttää, kuin WooCommercea. Koska WooCommerce on muokattavampi, riippuu käytön helppous myös toteutuksesta. Jotkut asiat voivat muuttua erittäin vaikeaselkoiksiksi, jos ylläpitäjien käyttökokemus jätetään huomiotta kehityksen aikana. Me pyrimme projekteissamme aina hiomaan käyttökokemuksen huippuunsa paitsi verkkokaupan käyttäjien, myös kaupan ylläpitäjien kannalta.
Projektin laajuus
Shopify-verkkokauppa on todella helppo perustaa. Verkkokauppasi on pystyssä vain muutamalla klikkauksella, ja voit alkaa myymään tuotteitasi hyvin nopeasti. WooCommercen asentaminen ja oikeiden lisäosien käyttöönotto vie yleensä hieman enemmän aikaa. Kuten aiemmin mainitsin, suurempi kustomoitavuus tuo mukanaan myös monimutkaisemman asennuksen. Verkkokaupan mukauttaminen omiin tarpeisiin WooCommercella on yleensä pidempi prosessi, kuin Shopifyn kohdalla. Projektin koko riippuu aina verkkokaupan vaatimuksista, mutta mielestäni Shopify-verkkokaupat voidaan poikkeuksetta avata yleisölle nopeammin.
Kumpi alusta on sinulle?
Annan tutun ja turvallisen vastauksen: se riippuu. Mitkä ovat vaatimuksesi? Kuinka monta tuotetta sinulla on? Mitä ominaisuuksia myymäläsi tarvitsee? Millainen on aikataulusi projektin suhteen?
Jos sinulla ei ole erityisiä räätälöintitarpeita verkkokaupallesi ja haluat aloittaa myynnin mahdollisimman nopeasti, Shopify saattaa olla sinulle sopiva vaihtoehto.
Jos taas haluat käyttöösi mukautettuja maksutapoja, haluat pitkälle räätälöidyn verkkokaupan ja haluat lisäksi yhdistää verkkokauppasi verkkosivustoosi saumattomasti, saattaa WooCommerce olla oikea valinta.
Jos olet rakentamassa verkkokauppaa ja punnitset näiden vaihtoehtojen välillä, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä! Istutaan alas, käydään läpi tarpeesi ja katsotaan, kuinka voimme auttaa sinua 🙂