Best Caravan
Best Caravan on lifestyle-sivusto, joka tarjoaa karavaanareille maan kattavimmat palveluratkaisut. Uudistimme sivuston visuaalisen ilmeen ja työstämme tällä hetkellä verkkokauppaa, jonka kautta käyttäjät voivat tulevaisuudessa hakea ja ostaa ajoneuvoja sekä tarvikkeita.
Kattava lifestyle-sivusto karavaaniharrastajille
Best Caravanin aiempi verkkosivusto oli toteutettu WordPressilla, mutta käyttökokemus niin loppukäyttäjälle kuin sisällöntuottajallekin oli kehno. Verkkokauppaa ei oltu suunniteltu skaalautuvaksi, ja palveluiden kehitys ontui muutenkin. Tarjouduimme vastaamaan Best Caravanin verkkopalvelujen eli sivuston sekä verkkokaupan konseptoinnista, teknisestä määrittelystä ja toteutuksesta. Tutustuimme ensin Best Caravanin liiketoimintaan ja sivuston käyttäjiin ja määrittelimme sitten verkkopalvelu-uudistuksen tavoitteet, tekniset ratkaisut sekä integraatioiden toteutukset.
Best Caravanin ulkoasun ja brändin päivittämisestä vastasi Ellun Kanat, kun taas me suunnittelimme verkkosivuston. Yhdistimme Karavaanielämää.fi artikkelisivuston bestcaravan.fi-pääsivustolle, jotta kokonaisuus olisi aiempaa saumattomampi. Tavoitteenamme oli rakentaa karavaanareille kattava lifestyle-sivusto, josta löytyisi verkkokaupan lisäksi kiinnostavaa tietoa ja artikkeleita karavaaniharrastajille.
Projektimme oli moniulotteinen ja vaati osaamista eri teknologioista. Se vaati luovaa ajattelukykyä ratkoa mm. eri järjestelmien integraatioita. Evermade lunasti odotuksemme ja saimme käyttöömme oma-aloitteisen, aikatauluihin sitoutuneen huipputiimin. Alunperin kertaluonteisesta projektista syntyi pidempiaikainen kumppanuus, sillä hyvän digikumppanin löytyminen ei ole itsestäänselvyys.
Tuomas Salminen
Markkinointijohtaja ja ajoneuvoliiketoiminta, Best Caravan
WordPressin ja HubSpotin yhdistelmä
Best Caravanin verkkosivusto toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä, josta meillä on satojen sivustoprojektien kokemus. WordPress integroitiin HubSpotiin, jotta asiakastieto liikkuisi vaivattomasti järjestelmien välillä ja olisi myynnin ja markkinoinnin tukena.
Sivuston kehityksessä hyödynsimme modulaarista verkkosivustojen toteutusmallia. Kaikki eivät ole käyttöliittymäsuunnittelijoita tai varsinkaan koodareita – monipuolisten sisältötyökalujen avulla sisällöntuottajat voivat ottaa omistajuuden sivuston jatkokehityksestä.
Analytiikka tuki ja ohjasi toimenpiteitä ja sivuston kehitystä alusta alken. Suunnittelutyön alkaessa otimme huomioon, kuinka sivusto on aiemmin toiminut, kuinka eri sivut ovat suoriutuneet ja kuinka niiden tavoitteet ovat toteutuneet. Analytiikka auttoi meitä etenkin sivuston sisältöarkkitehtuurin suunnittelussa sekä sivuston tärkeimpien toiminnalisuuksien tunnistamisessa.
Tehokasta verkkokauppaa WooCommercella
Toteutimme Best Caravanille myös verkkokaupan WooCommercen avulla. WooCommerce luo synergiaetuja, sillä se pitää kaiken sivustoon ja kauppaan liittyvän datan yhdessä hallintapaneelissa. Tämä tarkoittaa, että sivustoa ja verkkokauppaa voidaan päivittää samanaikaisesti yhdellä kirjautumisella.
Rakensimme lisäksi sivulle Reactilla uuden, tehokkaamman ajoneuvohaun, jonka kautta autoja voi filtteröidä sujuvasti. Ajoneuvojen tiedot haetaan rajapinnasta ja tallennetaan WooCommerce-tuotteiksi sivustolle. Ajoneuvoista on paljon kysyntää ja kilpailua, joten asiakkaat voivat pian varata niitä itselleen varausmaksulla sekä ostaa niitä suoraan verkkokaupasta. Ajoneuvohaun lisäksi toteutimme tarvikkeille erillisen haun kiinteänä osana verkkokauppaa.
Rahoituslaskuri
Jokaisen ajoneuvon alta löytyy rahoituslaskuri, jonka pohjana toimii ajoneuvon tyyppiin, ikään ja rahoitusaikaan perustuva laskukaava. Kun käyttäjä klikkaa “Hae rahoitusta” siirtää laskuri käyttäjän LähiTapiolan pankkitunnistautumiseen. Ajoneuvon tiedot siirtyvät LähiTapiolalle, joka varmistaa asiakkaan kyvykkyyden saada rahoitusta kyseiselle summalle. Varmistus rahoituksesta siirtyy lopuksi sekä asiakkaalle, että Best Caravanille.
Tietäjät löytää -kampanja kannustaa käyttäjiä jakamaan omat retkikohteensa
Tietäjät löytää -kampanja julkaistiin sivustolla huhtikuussa 2021. Kampanja kannustaa ihmisiä jakamaan parhaat retkipaikkansa muille karavaanareille. Sosiaalisen median vaikuttajat lisäsivät kartalle jopa 74 retkikohdetta, ja sittemmin monet muutkin ovat jakaneet toisille omat aarteensa Suomesta.
Karttaominaisuuden avulla kuka tahansa voi julkaista suosikkikohteensa helposti ja myös antaa reittiohjeet kohteisiin, mikä on kätevä ominaisuus tien päällä liikkuvalle. Pistä parkkiin -painike auttaa löytämään omalle matkailuautolle parkkipaikan nopeasti ja kätevästi.