Leijonat Store ja Evermade – hakukonemarkkinoinnin yhteistyö
Leijonat Store on Suomen Jääkiekkoliiton ja Leijonat-tuotteiden virallinen fanituotekauppa. Leijonat Storen tiimi lähestyi meitä, sillä he kaipasivat apua verkkosivuston optimointiin ja hakukonemainontaan. Aloitimme yhteistyön Leijonien kanssa tammikuussa 2023 tavoitteenamme oli olla iskukunnossa kevään MM-kisoja varten. Työmme sisälsi verkkokaupan optimointia, analytiikan uudistamista ja tehokasta Google Ads -mainontaa.
Verkkokaupan optimointia ja tehokasta hakusanamainontaa
Yhteistyömme alkoi Leijonat Store Shopify-verkkokaupan optimoinnilla. Optimointi sisälsi useita pieniä täsmäiskuja, kuten Faviconin lisäämisen, hero-kuvien uusimista, otsikoiden korjaamista ja muokkaamista, sisäisten linkitysten lisäämistä, puuttuvien meta-kuvausten lisäämistä sekä toimenpide-ehdotuksia uuden sisällön lisäämisestä. Optimoinnin lisäksi asensimme sivustolle Google Analytics 4:n ja päivitimme evästeet.
Optimoinnin jälkeen käynnistimme hakusanamainonnan. Rakensimme mainosryhmät tuotekategorioiden ja hakusanojen mukaan. Mainonta alkoi toden teolla huhtikuussa, kun lisäsimme Leijonat Storelle performance max -kampanjan sekä Shopping -mainontaa.
Leijonat Storelle oli aikaisemmin tehty vain hyvin kevyttä smart campaign -mainontaa, joten varsinaista dataa aikaisemmasta mainonnasta ei ollut. Kisojen aikana tavoitteenamme oli kasvattaa verkkokaupan myyntiä ja näkyvyyttä. Otimme Performance max -kampanjan käyttöön, sillä halusimme nähdä eri mainosmuotojen toimivuuden helposti, ilman suurta määrää manuaalista työtä. Performance Max on tavoitteisiin perustuva kampanjatyyppi, jonka avulla voidaan käyttää kaikkia Google Ads -mainostyyppejä yhdellä kampanjalla automaattisen huutokaupan mallia hyödyntäen.
Leijonat Storella ei ollut vielä käytössä kauppiaskeskusta, mutta yhdessä totesimme, että sitä tullaan myös tarvitsemaan jatkossa. Shopping-mainonta koettiin tulevaisuuden kannalta tärkeäksi, sillä se tarjoaa verkkokaupoille lähtökohtaisesti parhaan vastineen rahalle (ROIn). Kun tili oli pystyssä, laitettiin myös shopping-mainonta päälle. Mainonta kerkesi olla käynnissä vain viikon ajan, mutta sitä tullaan hyödyntämään myös jatkossa.
Hyvissä ajoin aloitettu mainonta tuotti loistavia tuloksia
Suomen kisamenestys ei ollut tänä vuonna yhtä suotuisaa, kuin aikaisempana vuonna. Vaikka tämä näkyi orgaanisen liikenteen määrässä, kasvoivat myynnin tulokset, sivustolla vietetty aika (+2.92%) sekä konversioprosentti (+101%). Leijonat Storen kohdalla ratkaiseva tekijä olikin ajoissa aloitettu mainonta, joka kasvatti myyntiä tasaisesti jo ennen kisoja, kun aiempina vuosina myynnissä oli ollut selkeä piikki vasta pelien aikana.
Mainonta oli erittäin kannattavaa: sen ROI oli 518,29% ja ostojen määrä kasvoi 12.76%. Nyt kun mainonnan tilit ovat pystyssä ja arvokasta dataa on saatu kerättyä, uskomme ensi vuoden tulosten olevan vielä parempia. Tästä on hyvä jatkaa!
Kiinnostuitko digimainonnasta? Ota meihin yhteyttä!