
Messukeskus
Messukeskuksen sivustouudistuksessa toteutettiin vaiheistetusti konsernin pääsivusto Messukeskus.com, Expomark.fi, Svv.fi sekä eri messubrändien sivustot. Uudistuksen pohjana toimi Evermaden toimesta on tehty strategia- ja arkkitehtuurityö sekä toteutusprojektia edeltänyt tarkempi määrittely, jossa verkkopalvelun sisältö ja toiminnallisuudet tarkennettiin toteutuksen vaatimalle tasolle.
Messukeskus on Suomen suurin ja elämyksellisin tapahtumakortteli, jossa järjestetään vuosittain keskimäärin 65 messutapahtumaa ja 1500 kokousta, kongressia, yritystapahtumaa ja juhlaa. Messukeskus.com on laaja sivusto, jolla on useita kohderyhmiä ja tavoitteita. Se tarjoaa inspiroivaa sisältöä ja tukea yrityksille messuille osallistumiseen ja toimii messujen ja tila-, tapahtuma- ja konferenssi- myynnin liidilähteenä sekä viestinnän tukikohtana. Olemme toimineet Messukeskuksen kumppanina digipalveluiden kehityksessä vuodesta 2015 saakka.
Messukeskuksen aiempi sivusto oli toteutettu vuonna 2015 ja saavuttanut teknisen käyttöikänsä päätepisteen. Sivusto oli muuttunut hitaaksi ja tarpeettoman monimutkaiseksi tarpeisiinsa nähden. Tilalle haluttiin moderni ja nopea sivusto, jossa käyttöliittymä olisi mahdollisimman sujuva.

Tavoitteet
Uudelle verkkosivustolle haluttiin jalkauttaa Messukeskuksen uuden brändin mukainen visuaalinen ilme, puhetyyli ja palvelulupaus. Tämä tavoite korostui erityisesti Messukeskus.comissa, mutta vaikutti myös yksittäisten tapahtumien sivustoilla. Sivustokokonaisuuden tuli tukea kaikkea myyntiä sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille, ja myös lisäpalveluiden myyntiä haluttiin kasvattaa. Käyttökokemusta tuli kehittää eteenpäin sekä B2B-asiakkaiden, ammattitapahtumien vieraiden, kuluttajien, että sivustojen ylläpitäjien osalta. Uudistuksen keskiössä oli myös hyvä suorituskyky – sivuston nopeus, toimintojen intuitiivisuus ja hyvä ohjeistus olivat avainasemassa näin laajassa sivustokokonaisuudessa.

Konsepti
Uuden sivuston haluttiin nostavan Messukeskuksen profiili tasolle, jossa asiakkaat valitsevat Messukesukusen kilpailijoiden sijaan. Strategisella tasolla sivuston haluttiin esittelevän inspiroivasti Messukeskuksen koko tarjooman ja tarjoavan houkuttelevan kuvan Helsingistä tapahtumapaikkana. Sivusto edistää messujen näytteilleasettajien hankintaa sekä lipunmyyntiä, tukee näytteilleasettajien onnistumista messutapahtumissa, tuottaa liidejä tapahtuma- ja konferenssi- ja tilamyyntiin, kasvattaa ymmärrystä messuista mediana sekä edistää mediamyyntiä.
Yhteisessä kick-offissa käytiin läpi projektin rakenne, aikataulu, osalliset ja päätöksentekotavat. Sen jälkeen vedettiin isot linjat liiketoiminnan tavoitteista markkinoinnin tavoitteisiin ja sivustoihin, jonka jälkeen strategia ja tavoitteet kiteytettiin, dokumentoitiin ja täydennettiin selkeäksi kokonaisuudeksi.
Suunnittelimme sivuston visuaalisuuden isot linjat kuten värimaailman, fonttien käytön ja tyylit. Vedostimme muutaman keskeisen näkymän, jonka jälkeen rakensimme klikkailtavan prototyypin interaktioineen. Visuaalisessa suunnittelussa hyödynnettiin Messukeskukselle luotua digitaalista ohjeistoa.

Suunnittelu
Toteutusprojekti alkoi käyttöliittymä- ja kokemussuunnittelulla. Suunnittelutyön pohjana toimii valmistunut strategiatyö, määrittelyvaiheen dokumentaatio sekä Messukeskuksen uudistunut brändi.
Suunnitteluvaiheen aluksi sisältörakenne ja käyttäjäpolut hahmoteltiin rautalankamallien avulla. Rautalangat auttoivat hahmottamaan palvelun rakenteen lisäksi sen modulaarisuutta, sitä miten sivusto tulee muodostumaan erilaisista räätälöidyistä elementeistä ja sitä miltä sivuston runko, sisältöjen ryhmitys ja yleisesti taitto tulee näyttämään isossa kuvassa. Iso osa suunnittelutyötä oli myös sisällön läpikäyntiä ja hahmottelua; verkkopalvelun elementit suunnitellaan sisältö edellä.
Rautalankamallien pohjalta suunniteltiin sivuston visuaalinen ilme. Visuaalisen suunnittelun pohjana toimii Messukeskuksen uusi brändi ja graafiset ohjeistukset.
Sivuston ulkoasu ja taitto toteutettiin responsiivisena siten, että se mukautuu käyttäjän laitteen ruudun kokoon. Sivun sisältö ei muutu taittopisteen vaihtuessa, mutta sisältö voidaan esittää eri tavalla tai piilottaa, mikäli se ei sovellu johonkin ruutukokoon.

Tekninen toteutus
Verkkosivusto toteutettiin WordPress multisite -asennuksena. Multisite -ympäristössä kaikki eri sivustot toimivat saman koodipohjan päällä ja samassa palvelininfrastruktuurissa. Messukeskus.com on konsernin pääsivusto, josta projektin toteutus ja teeman rakennus aloitettiin. Expomark.fi ja svv.fi -sivustot pohjautuvat muuten Messukeskus.comin teemaan mutta niillä on oma värimaailma. Samaa teemaa käyttämällä lisättiin projektin kustannustehokkuutta.
Messubrändien sivustot kuten Kirjamessut ja Habitare käyttävät pohjalla samaa teemaa kuin konsernin sivusto mutta käytössä on yksilöllisiä ominaisuuksia kuten ohjelmakalenteri ja näytteilleasettajien hakutoiminto. Sivustolle voi määrittää myös brändin mukaisen värimaailman hallinnan kautta.
Multisite hyödyntää Gutenberg-sisältöeditoria, joka mahdollistaa sujuvan ja tehokkaan sisällönhallinnan. Messukeskuksen sisällöntuottajat voivat luoda uusia sivuja nopeasti ja hallita kaikkien sivustojen sisältöä helposti yhdestä paikasta. Suunnitteluvaiheessa sivustolle määriteltiin ja luotiin erilaisia lohkoja, joita voidaan käyttää lähes missä tahansa sivustolla.
Integraatiot
Tekninen toteutus piti sisällään useita integraatioita ulkoisiin järjestelmiin, joista tuodaan tapahtumiin liittyvää sisältöä. Tiedot tuodaan räätälöidyn integraation avulla WordPress-sisällöiksi.
Tapahtumien tiedot tuodaan Microsoft Dynamics 365 -järjestelmästä. Tietoja käytetään tapahtumahaussa, josta kävijä voi etsiä tapahtumia nimen, ajankohdan, teeman tai kohderyhmän perusteella.
Tapahtumissa esitettävän ohjelman tiedot haetaan Kongressi-järjestelmästä. Tiedot esitetään ohjelmakalenterissa, josta käyttäjä voi selata ohjelmaa aikajanalta tai listauksesta. Kalenterissa on mahdollista hakea ohjelmia erilaisten suodattimien kuten esimerkiksi nimen, teeman tai esiintyjän avulla.
Sivustolle toteutettiin laaja integraatio ulkoiseen portaaliin, jonne näytteilleasettajat syöttävät tapahtumiin liittyvää sisältöä. Portaali on Evermaden toteuttama ja sen taustalla käytetään WordPressiä. Pääsivustolle portaalista tuodaan uutishuoneen tapahtumakohtaiset lehdistötiedotteet ja lehdistötilaisuudet. Tapahtumien sivustoille portaalista tuodaan näytteilleasettajien tiedot, tarjoukset ja tapahtumien osastojen ohjelma.
Integraatiota monitoroidaan räätälöidyillä monitorointilisäosalla, joka näyttää integraatioiden statukset WordPressin hallintapaneelissa ja hälyttää ongelmatilanteissa määriteltyjen viestintäkanavien kautta.
Palvelinten infrastruktuuri suunniteltiin vikasietoiseksi ajamalla sivustoa monella WordPress-palvelimella ja erillisellä tietokantapalvelimella. Cloudflare CDN -palvelu varmistaa hyvän suorituskyvyn ja suojauksen verkkohyökkäyksiltä. Se tarjoaa käytännössä rajatonta suorituskykyä huolehtien myös välimuistituksesta, palvelunestohyökkäyksiltä suojautumisesta sekä palomuurista.
